Vyťahujeme bicykle z pivníc, ak prečkali zimu bez ťažkostí a nestihol si ich privlastniť niekto iný. Cyklistická sezóna je už tu, hoci zatiaľ sa bundám a dlhým nohaviciam nevyhneme. Vytiahnuť bicykel po niekoľkých mesiacoch bez pohnutia, znamená naraziť na niekoľko možných problémov, alebo rizík. Pre náruživých cyklistov je priam až očakávaný rituál otočiť bicykel pred garážou na riadenie a sedadlo, aby ste mali dostupné kolesá, reťaz a pedále. Na balkóne ponechaný bicykel bude mať pochopiteľne oveľa väčšie problémy a riziká vážnych znehodnotení, ako bicykel z pivnice, či garáže. Najšialenejšie je ponechať bicykel po celý čas vonku, čo je tiež na Slovensku celkom možné. Sú medzi nami aj takí, čo vyslobodenie bicykla na jar berú ako obzvlášť ťažkú výzvu a pristupujú k nej z obavami, aká investícia ich čaká. Omladzovacia procedúra sa môže začať.
To najhoršie, čo vás čaká po niekoľkých mesiacoch nebicyklovania je nález bicykla s poškodenými pneumatikami. Pneumatiky dostávajú zabrať pri kolísaní neplôt. Ak ste mali bicykel v pivnici ako stojan ťažších krabíc, nemusíte nájsť poškodené len pneumatiky, ale pokojne aj viacero plastových častí. Riskovať tak jazdu s poškodeným bicyklom je vôbec akokoľvek riskovať. Pneumatiky môžu cez zimu popraskať. Používať ich naďalej je nebezpečné. Do prasklín sa dostávajú nečistoty, či štrk a poškodenie zvyšku bicykla je len otázkou času. Ideálne zazimovaný bicykel je zavesený bicykel. Keď to podmienky neumožnia, aspoň by nemal byť zaťažovaný.
Na kolesách dôležité a často podceňované vidlice môžu byť znečistené prachom. Poškodené vidlice tvoria riziko.
Upevnenie kolesa v bicyklovom ráme je dôležité skontrolovať na začiatku. Kontrolujete, či sa koleso neposunulo bližšie k okraju vidlice, nepremiestnilo, či nie je voľné. Utiahnuť matice, prípadne skontrolovať tesnosť pákových upínačov.
Nie každý si na to trúfne, no reťaz je prvým zásadným krokom, ktorý si vyžaduje údržba bicykla. Majte po ruke olej určený len na reťaze. Menej skúsení cyklisti to zväčša nechajú na servis, či iných. Ak sa predsa len rozhodnete, myslite na jemné stiahnutie prehadzovačky pri zadnom kolese tak, aby sa vám reťaz uvoľnila a dala stiahnuť.
Prechadzovačka sa čistí komplikovane. Čas venujte hlavne kladkám a zubom. Použite kartáčik, prípadne saponát. Ak chcete byť precízny, prejdite absolútne celú plochu. Ložiskám a zubom doprajte ošetrovací olej určený na reťaze a prebytočný olej stiahnite suchou handrou. Prehadzovačku na riadidlách nemusíte nijako rozoberať a prerábať.
Brzdy sú pomerne dôležitou súčasťou bicykla. O dôležitosti je ťažké polemizovať, no nedá sa poprieť, keďže ide o nevyhnutnosť. Dôležité je však vedieť, ako veľmi dôležité je myslieť na ich údržbu. Keďže poznáme dva brzdné systémy vo svete bicyklov, pristupujeme k nim obom odlišne.
Lanká spájajú prehadzovačku na riadidlách so systémom prevodov pri zadnom kolese, ale tiež prepájajú brzdy z rúčok a brzdné jednotky na kolesách. Keď sú veľmi suché, na jar často vysušené, práca s nimi ide z tuha. Tuhé stláčanie bŕzd vytvára riziká nedostatočného brzdenia a tuhého pracovania prehadzovačky tiež. Lanká sa pohybujú v bowdenoch, plášťoch, v ktorých by pritom mali prechádzať hladko. 30 metrový brzdový bowden sa dá kúpiť už od 14,40. Vzhľadom na spomínaný pohyb v bowdenoch, ktorý by mal byť hladší je dobré lanká vytiahnuť, premazať olejom, prebytočný olej stiahnuť handričkou a lanká vrátiť do bowdenov na pôvodné miesto. Vzhľadom na zloženie z vlákien, dochádza k rozstrapkaniu, či dokonca popraskaniu niektorých laniek. Takto mechanicky poškodené lanká by sa nemali používať. Výmena laniek nie je úplne jednoduchý úkon. Meniť by ste ich mali raz za dva až tri roky.
0 komentárov