Život v kocke kniha

Recenzia: Román Život v Kocke vychádza s podporou Tatra Banky

Na knižnom trhu vo vydavateľstve Slovart svoje čestné miesto zaujala aj kniha Život v Kocke. Kniha vyšla v rámci grantového programu…

Na knižnom trhu vo vydavateľstve Slovart svoje čestné miesto zaujala aj kniha Život v Kocke. Kniha vyšla v rámci grantového programu Umenie v Nadácii Tatra banky, ktorá podporuje začínajúcich autorov. Mentorskou oporou Barbary Zmuškovej bola pri písaní redakčná spolupráca autorky Evy Borušovičovej.

Vierka a jej život, ktorý ide iným smerom, ako mal

Protagonistka knihy, 20-ročná Vierka, mala mať „nalinajkovaný“ život nasledujúcich rokov. Čakalo ju štúdium práva, internátny život, užívanie si mladosti. Jej vzťah s Oliverom však všetko akosi ťažil. Ešte viac sa všetko skomplikovalo v jeden augustový večer, keď sa stalo niečo, čo Vierku priviedlo na osobné dno, a všetko, čo doteraz žila a mala žiť, sa rozplynulo.

Kocka

Podhradná je obec, kde žiadne tajomstvo neostane dlho neodkryté. Je to obec, kde jednou z najľahších vecí je súdiť. Na sociálnych sieťach to ide ešte ľahšie. Dokáže Vierka s Lajterom Podhradčanom, že sa v nich oboch zmýlili?

Kocka je ubytovňa v Podhradnej pre ľudí bez domova, ktorú založil Roman, ktorý sa sám v mladosti ocitol na ulici. Vierka v nej pomáha s jej chodom, no jedného dňa, keď ju mama vyhodí z domu, sa tu ocitá aj ako jej obyvateľ. Vnútorne je presvedčená, že po tom, čo sa stalo, si nič iné ani nezaslúži. Svoje pochmúrne myšlienky sa Vierka snaží zahnať prácou a byť pre Kocku prospešná.

Oporu tu nachádza najmä vo svojom spolubývajúcom, Lajterovi, 16-ročnom chalanovi, ktorý z domu odišiel sám, keďže sa kvôli svojej orientácii a extravagantnému štýlu  cítil byť nepochopený. V Kocke žije aj niekoľko ďalších ľudí… Žofka, žena, ktorá sa snaží po neľahkej minulosti získať späť svoje dieťa, Pekár, o ktorom všetci rozmýšľajú, či nie je novodobý prevtelený Ježiš… V tomto dome žijú len „skrachovanci“ so svojimi nelichotivými osudmi. Kocka je „svet ľudí, ktorí sú sklamaní a porazení, a predsa omnoho skutočnejší než tí vonku“.

Svet pocitov mladých

Kniha odkrýva svet mladých až do špiku kostí. V prvom rade sú tu zobrazené tie najbližšie vzťahy – vzťah s rodičmi a partnermi. Tie nie sú ľahké, sú často plné neopätovaných citov, sklamaní, nepochopenia, ktoré nachádza živnú pôdu vo vnútri jednotlivých postáv a nahlodáva ich vnútro i myšlienky.

Svet pocitov jednotlivých postáv zohráva v knihe veľmi dôležité miesto. Prevláda nad dejom, pri autorkinom štýle ho čitateľ precíti, zamýšľa sa nad ním, späť sa vráti do svojich čias mladosti a pritaká, že ich zažíval aj on, a že autorka ich slovne pomenovala úplne presne. Aj keď každý si ich prežíva vo svojej dotvorenej verzii – tak, ako plynul jeho život.

Okrem vzťahu s inými je kniha o hľadaní vzťahu k samému sebe v spleti chaosu, ktorý v istom okamihu mladosti prichádza na všetkých. Je aj o pocite viny, ktorá nejde presnejšie pomenovať, no z času na čas sa objaví v každom z nás. Je o tom, ako a či sa dá žiť aj po veľkom previnení po pocite zlyhania pred sebou samým i inými, ktoré vo svojom vnútri živíme. Podarí sa Vierke zbaviť duchov minulosti  a nájsť samú seba?

Melancholicky i humorne

Kniha Život v kocke predstavuje silný a podnetný román, ktorý sa zaraďuje k Young Adult literatúre, rozhodne by však mala čestné miesto aj v oddelení beletrie pre dospelých. Rozoberá ťaživé témy, tému viny, odpustenia, hľadania samého seba. Témy, ktoré nútia čitateľa zamyslieť sa, témy, ktoré vyvolávajú melanchóliu. Témy, ktoré zosobňujú celú paletu pocitov, ktoré sú na pomyselnom moste medzi mladosťou a dospelosťou. Napriek tomu, Zmušková nám príbeh podáva na mnohých miestach s humorom.

Prehovory jednotlivých postáv majú často vtipné repliky, svieži nadhľad aj nad ťažkými témami a situáciami. Dialógy postáv v príbehu nie sú prvoplánové, postavy, hoci nie sú vyzreté vo svojich životoch, sú literárne vyzreté a na priestore tejto 224-stranovej knihy vás s vycibrených a hlavne uveriteľným autorským štýlom neprestanú baviť až do poslednej strany.

Informácie o knihe Život v Kocke:

• Autor: Barbara Zmušková
  • Počet strán: 224