ZN.SK
Porsche Diesel AP22

Porsche-Diesel AP22 a história slávneho výrobcu traktorov

Aj keď si značku Porsche spájame hlavne s luxusnými vozidlami, svoje meno si značka budovali aj konštrukciou traktorov Porsche-Diesel…

Aj keď si značku Porsche spájame hlavne s luxusnými vozidlami, svoje miesto si značka získala aj na poli poľnohospodárskej techniky. Technologický vizionár  Ferdinand Porsche na popud samotného Adolfa Hitlera v roku 1937 vplával aj do vôd výroby traktorov v záujme posilniť národné hospodárstvo a rozvoj poľnohospodárstva.  Dopyt bol po ľudovom traktore. Najskôr sa výrobca Porsche-Diesel Motorenbau GmbH zaoberal vývojom prototypov, lenže vojna prekazila viacero plánov a tak sa s výrobou prvých sériovo vyrábaných modelov začalo až v roku 1950. Z počiatku vyrábali aj v spolupráci s ďalšími značkami jednovalcové traktory, postupne prešli na dvojvalce, modely AP16, AP17, AP18 až A22. Súčasne vyrábali aj silnejšie stroje, trojvalce a postupne štvorvalce.

Porsche-Diesel AP22

Na prvý pohľad sa na model AP22 podobali aj karosérie modelov Porsche-Diesel Standard 217, Porsche-Diesel Super 308, 319, aj výkonnejšie Porsche-Diesel Master 418 a vyššie. Hoci traktory nevyvíjajú rýchlosť, pri ktorej hrá aerodynamika úlohu, značka zostala verná zväčša jednému dizajnu, ktorý bol pre ňu tiež charakteristický. V roku 1963 Porsche predalo svoju divíziu vyrábajúcu traktory aj s predajnou sieťou v Nemecku značke Renault, ktorá sa ďalej venovala výrobe traktorov.

Porsche-Diesel AP22

Model traktora Porsche AP22 bol náhradou za AP17, ktorý zvýšením koní na 22 zmenil aj názov. AP, ktoré vzniklo ako skratka Allgaier Porsche, sa začal vyrábať v roku 1952. Vybavený vzduchom chladeným dvojvalcovým naftovým motorom mal už iný dizajn oproti predchodcovi. Porsche, pre súčasnosť značka vžitá s modernými a luxusnými prvkami, v prípade tohto modelu dokazuje, že aj traktor môže byť elegantný a na pohľad luxusný. Pravdou však je, že ide o model v dobe výroby cenovo dostupný.

V rámci elektrickej výbavy disponoval elektronikou Bosch, alternátorom Bosch 12V-75W; štartérom Bosch 12V 1,8 kW a batériou 12V 84 Ah. Na prevodovke disponoval 5 rýchlosťami vpred a 1 spiatočkou. Stroj poháňal zadný pohon. Rozmery modelu AP22 sú 2,97 m na dĺžku, 1,55 m na šírku a 1,6 m na výšku.

  • Veľkosť pneumatík: 10-28
  • Základná hmotnosť karosérie: 1355 kg
  • Priemerná celková hmotnosť: 2250 kg
  • Priemerné zaťaženie prednej nápravy: 650 kg
  • Priemerné zaťaženie zadnej nápravy: 1600 kg

Známy model AP22 si môžete pozrieť v expozícií historických traktorov na salaši Krajinka pri Ružomberku. Voľne prístupná expozícia obsahuje viac ako 30 prevažne vzácnych a raritných kúskoch poľnohospodárskej techniky.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Najčítanejšie

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu