Slováci si nedajú povedať a falošné súťaže na Facebooku stále ryžujú. Len nedávno sa konečne aj televízia začala zaujímať o falošné súťaže na Facebooku, keď verejnosť upozornila dokonca aj v hlavnom spravodajstve, no Slováci sú nepoučiteľní. Podvodná facebook stránka Vyhraj to, ktorá nemá žiadne pozadie, žiaden kapitál, kontakt, ani sponzora, vám za zdieľanie sľubuje auto. Nie len jedno, ale hneď dve autá v súťaži s obrázkom luxusnej Mazda 3.
Foto: krásna Mazda 3 ako cena v súťaži a stačí jediné zdieľanie. Myslíte?
Podvodná súťaž na stránke Vyhraj to
Stránky Vyhraj to na adrese https://www.facebook.com/vyhrajemtodnes/ (neodporúčame návštevu) s užívateľským menom s v slovenčine neexistujúcim tvarom „vyhrajem“ ako „@vyhrajemtodnes„, sú nebezpečné práve z dôvodu, že prezentujú falošné súťaže o hodnotné ceny. Snímky pritom získavajú na rôznych miestach, vo fórach a na stránkach v zahraničí. Tieto fotografie doplnia textom a pokúšajú sa zaujať verejnosť. Úspešne, veď len teraz existuje viac ako 3 500 ľudí, ktorí zdieľajú súťaž o dva automobily MAZDA 3.
Náš zdroj v zastúpení značky na Slovensku vyvrátil akúkoľvek spojitosť automobilky s týmito stránkami. Chýba akákoľvek oficialita, presné podmienky, reálny štatút súťaže a zo zákona aj upozornenie o povinnosti zdanenia. Súťaž samotná tak porušuje zákony, čím je protizákonná. Nepočítajúc teda hľadisko morálky, či slušnosti, na ktorú sa už poriadne dlho na sociálnych sieťach nepozerá.
Vo všeobecnosti vždy platí nasledovné
Akákoľvek stránka, ktorá vytvára súťaže, ale reálne nevlastní cenu, ani sponzora poskytujúceho túto cenu, stránky tvorí za účelom zisku. Bezdôvodne nikto súťaž neorganizuje. Ziskom však na sociálnej sieti je aj stovka lajkov pod príspevkom a tisícka fanúšikov. Stránky majú vyššiu hodnotu, priestor na nich rovnako tak a aj ich predaj má tak lepšiu cenu. Podvodné súťaže dokážu pre fingované stránky získať tisíce lajkov v priebehu pár dní. Čím väčšia cena a čím krajšie naformulované sľuby, tým rýchlejšie a tým viac sa chytí obetí dôverujúcich tomuto príspevku, či stránke.
Foto: iná súťaž na podvodných stránkach, tentoraz o sedačku s len 381 oklamanými
Pri podvodných súťažiach platí
- Organizovanie súťaží na Facebooku samotný Facebook zakazuje
- Podmieňovanie účasti v súťaži lajkovaním a zdieľaním nie je povolené práve preto, že to ovplyvňuje realitu a tá je ukazovateľom hodnoty príspevku a stránok.
- Sľub výhry drahých áut, cien a podobne, ak nie je k dispozícií odkaz na stránky s kompletnými podmienkami a jednotlivými bodmi, ako sa zachovať pri pokusoch obchádzania pravidiel, presným definovaním účasti, zmyslu súťaže, presným uvedením organizátora a sponzora… Toto je nevyhnutné.
- Súťaž, ktorá ponúka cenu v hodnote vyššej, ako je napríklad zájazd, spotrebič, šperky, elektronika, alebo automobil, musí informovať o výške ceny z dôvodu jej zdanenia, prípadne o postupe v rámci zdanenia. Dôležitá je informácia, kto bude platiť daň z výhry a platbu poistného do zdravotnej poisťovne, ktorá vyplýva zo zákona.
- NO NAME stránky nemôžu byť organizátorom súťaže. Nemôžete dôverovať stránkam, ktoré vierohodne nepotvrdzujú, že nejde o 14 ročného študenta, ktorý si zarába predajom rozbehnutých stránok so slušnou fanúšikovskou základňou, alebo zarába na falošných potvrdeniach v SMS pre údajného „kuriéra“.
Na prípad najskôr upozorňuje HOAX.SK