Slováci sa cítia byť ohrození koronavírusom čoraz menej. Z prieskumu agentúry Ipsos vyplynulo, že ohrozených sa cíti byť 62 % obyvateľov Slovenska. Najviac sa nákazy obávajú seniori vo veku nad 65 rokov. Kým v marci mali najmenší strach z nákazy ľudia do 29 rokov, dnes sa necíti byť ohrozený ani každý štvrtý Slovák vo veku 39-49 rokov.
O zvládnutí situácie bolo v marci presvedčených len 1 % obyvateľov Slovenska. Dnes zastáva názor, že koronavírus sme dostali pod kontrolu, asi 10 % Slovákov. Stále však prevláda myšlienka, že na to, aby sme mohli povedať, že sme situáciu zvládli, musí uplynúť ešte niekoľko ďalších mesiacov.
Takmer polovica domácností má nižší príjem
Opatrenia prijaté proti pandémii negatívne ovplyvnili príjmy až u 45 % domácností. Z toho 8 % uviedlo pokles príjmu o viac ako polovicu. Ekonomický dopad pocítili najmä živnostníci a zamestnanci firiem s menej ako 16 pracovníkmi. Optimistickejší pohľad na budúcnosť však môžeme sledovať aj tu – kým na konci marca sa o svoju prácu bála takmer polovica ľudí, dnes je to necelých 25 %.
Zmeny v pracovnej oblasti zaznamenalo až 6 z 10 Slovákov. Najčastejšie išlo o nariadenie vykonávať prácu z domu (30 %) a vyhlásenie prekážok v práci na strane zamestnávateľa u niektorého člena domácnosti (25 %).
Dopyt po vybraných službách niekoľkonásobne vzrástol
Zvýšený záujem zaznamenali nákupy cez internet a kuriérske služby. Aktuálne údaje VÚB banky ukázali, že využívanie služieb kuriéra vzrástlo až o 650 %. Slováci cez internet nakupovali najmä potraviny, oblečenie a obuv, elektroniku, šport a nábytok.
Koronavírus na nejaký čas zastavil aj tlač a distribúciu akciových letákov. O tomto kroku informoval napríklad reťazec Kaufland. Aj v tejto oblasti sa tak ľudia preorientovali na on-line ponuku. Nie však na on-line ponuku tovaru, ale najmä na čítanie letákov cez internet. Vďaka tomu boli aj naďalej informovaní o akciách a zľavách obchodných reťazcov. Samozrejme, služba zostáva dostupná aj po skončení pandémie. Stačí si nájsť svoj obľúbený obchodný reťazec a budete vždy medzi prvými informovaní o akciách a ponukách, ktoré si pre vás pripravil.
Čo je vlastne ten optimizmus?
Optimizmus v spoločnosti predstavuje pozitívny prístup a nádej v zlepšenie budúcnosti, zdieľaný medzi členmi verejnosti. Prejavuje sa dôverou vo vyriešenie problémov, rast a pokrok. Táto nálada podporuje spoluprácu, inovácie a ochotu riešiť výzvy s vierou v úspech. Optimizmus vo verejnom priestore často podnecuje spoločenskú súdržnosť a motivuje jednotlivcov i skupiny k aktivite, ktorá smeruje k pozitívnym zmenám. Hoci niekedy môže byť vnímaný ako prehnane optimistické vnímanie reality, vo vyváženej forme hrá kľúčovú úlohu pri prekonávaní kríz a posilňovaní dôvery vo verejný život. Je dôležitý pre zdravie demokracie a celkovej stability spoločnosti.
Zdroj obrázku: Volurol / Shutterstock.com