Nálepka na auto s číslom 46? Legenda MotoGP, Valentino Rossi

Valentino Rossi

Mnohé autá sa ňou pýšia, pritom nie každý vie, čo vlastne znamená nálepka s číslom 46 na autách a motorkách. Číslo 46 s miernym nakloneným fontom, ideálne v zelenej alebo žltej podobe. Podľa vyblednutia od slnka. Číslo 46 nie je žiaden tajný spolok, ani heslo, či klub. Je to pretekárske číslo Valentina Rossiho. Jeho číslo, ktoré je akoby jeho druhým menom. To číslo, ktoré jeho fanúšikovia radi videli pri priebežných aj finálových výsledkoch na tratiach a tvorilo dramatický prvok mnohých pretekov. Valentino Rossi je legenda, ktorej aktuálne dokonca vychádza kniha o jeho kariére a živote.

Valentino Rossi

Osobný Rossiho život a začiatky kariéry

Valentino Rossi sa narodil 16. februára 1979 v meste Urbino, ktoré sa nachádza v talianskom regióne Marche. S motocyklami mal blízky vzťah už od detstva, čo je prirodzené, keďže jeho otec Graziano Rossi bol úspešný pretekár v kubatúre 250cc triede Grand Prix v 70. rokoch. Čiže gény. Valentino od malička prejavoval záujem o rýchlosť a motory. Ako dieťa začínal s motokárami, no čoskoro presedlal na motocykle. Jeho kariérny postup bol rýchly, vďaka čomu sa stal v tínedžerskom veku najväčším talianskym talentom.

Valentino Rossi

Rossi debutoval vo svetovom šampionáte v triede 125cc v roku 1996, kde získal svoje prvé víťazstvo už v roku 1997, čím sa stal majstrom sveta. Po jeho úspechu v 125cc triede prešiel na 250cc a v roku 1999 znovu triumfoval. Tento úspech ho katapultoval do najvyššej triedy pretekov – 500cc, ktorá sa neskôr stala známou ako MotoGP.

Pretekárske úspechy

Valentino Rossi je považovaný za jedného z najväčších a najúspešnejších jazdcov v histórii MotoGP. Jeho kariéra trvala vyše dve desaťročia, pričom v priebehu tohto obdobia si získal nielen obdiv fanúšikov, ale aj rešpekt súperov.

Tituly majstra sveta:

  • 125cc (1997): Prvý titul vo svetovom šampionáte, ktorý získal s tímom Aprilia.
  • 250cc (1999): Titul v strednej triede s tímom Aprilia.
  • 500cc (2001): Prvý titul v najvyššej triede pretekov so stajňou Honda.
  • MotoGP (2002–2005): Po transformácii triedy na MotoGP Rossi dominoval so štyrmi po sebe idúcimi titulmi, najprv s tímom Honda (2002, 2003) a neskôr s Yamahou (2004, 2005).
  • MotoGP (2008, 2009): Rossi sa vrátil na vrchol s dvoma ďalšími titulmi s Yamahou.

Rossi vyhral 9 majstrovských titulov v rôznych kategóriách, z toho 7 v kráľovskej kategórii 500cc a MotoGP. Celkovo dosiahol neuveriteľných 115 víťazstiev na svetových šampionátoch a bol na pódiu 235-krát. Jednou z jeho najväčších predností bola univerzálnosť a schopnosť prispôsobiť sa zmenám v technológii a vývoji motocyklov. V časoch, keď pretekal, došlo k významnému technologickému posunu od dvojtaktných motorov k štvortaktným, pričom Rossi dokázal dominovať na oboch typoch motocyklov.

Rossiho pretekársky štýl bol vždy charakteristický agresivitou, no súčasne aj precíznosťou. Vyznačoval sa schopnosťou zvládať tlak, čo mu umožnilo často vyhrať aj zdanlivo stratené preteky. Medzi jeho najpamätnejšie súboje patria tie s jazdcami ako Sete Gibernau, Max Biaggi, Jorge Lorenzo a Marc Márquez. Známy je aj pre svoje ikonické oslavy víťazstiev, ktoré boli často hravé a kreatívne, čím si získal srdcia fanúšikov po celom svete.

Prestupy a výzvy

Jedným z kľúčových momentov v Rossiho kariére bol jeho prestup z Hondy do Yamahy v roku 2004. Tento krok bol považovaný za riskantný, pretože Yamaha nebola v tom čase taká dominantná ako Honda. Rossi však preukázal svoje schopnosti, keď okamžite priviedol Yamahu k víťazstvu v šampionáte, čím potvrdil svoje miesto medzi legendami športu.

Po rokoch úspechov prišli aj náročnejšie obdobia. V roku 2011 prestúpil do Ducati, kde však nedokázal dosiahnuť také výsledky, na aké bol zvyknutý. Po dvoch nevýrazných sezónach sa v roku 2013 vrátil späť do Yamahy, kde sa znovu začal umiestňovať medzi najlepšími. Aj napriek tomu, že už nezískal ďalšie tituly, Rossi bol aj v neskorších rokoch schopný súperiť s mladšími jazdcami a pravidelne sa objavovať na pódiu.

Súčasnosť a osobný život

Po sezóne 2021, v ktorej Rossi ohlásil svoj odchod do dôchodku z aktívnych pretekov MotoGP, sa jeho kariéra pretekárskej legendy skončila. Na svojom rozlúčkovom podujatí získal obrovskú podporu fanúšikov a kolegov, ktorí uznali jeho prínos pre šport. Valentino Rossi má tak silnú fanúšikovskú základňu a tak silnbý je aj pohľad na číslicu 46 v priebežnom poradí, že ten pocit chce zažiť nejeden pretekár aj pri hraní herných verzií Moto GP. Je tak najžiadanejším jazdcom v tých vydaniach hry, kde má svoje meno.

Valentino Rossi MotoGP 19

Rossi sa však z motocyklov úplne neodmlčal. Naďalej sa angažuje v pretekoch prostredníctvom svojho tímu VR46 Racing Team, ktorý súťaží v triedach MotoGP a Moto2. To číslo tam zostáva stále ako jeho súčasť.  Tento tím je symbolom Rossiho dedičstva a snahy podporovať mladé talenty. Okrem toho sa Valentino sústredí aj na automobilové preteky, najmä na vytrvalostné podujatia ako 24 hodín Le Mans či GT World Challenge Europe, kde sa zúčastňuje ako jazdec tímu BMW.

V osobnom živote Rossi našiel šťastie s priateľkou Francescou Sofiou Novellou, modelkou a televíznou osobnosťou. V marci 2022 sa páru narodila dcéra Giulietta Rossi. Rossi a jeho rodina žijú v meste Tavullia v Taliansku, kde má aj svoj známy tréningový ranč. Tento ranč je nielen jeho domovom, ale aj tréningovým strediskom pre mnohých mladých pretekárov, ktorí sa inšpirujú jeho kariérou a učia sa od neho.

Mohlo by zaujímať tiež:
Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.