ZN.SK
Cibuľka jarná

Vitamínové bomby: Špenát, reďkovky, špargľa a lahôdková cibuľka

Záujem o sezónne ovocie a zeleninu stále rastie. Čerstvé ovocie a zelenina zaručujú vysoký obsah minerálov a vitamínov. Na našich poliach sa teraz žne napríklad špenát

Záujem o sezónne ovocie a zeleninu stále rastie. Čerstvé ovocie a zelenina zaručujú vysoký obsah minerálov a vitamínov. Na našich poliach sa teraz žne napríklad špenát, reďkovky, špargľa alebo lahôdková cibuľka. Pre niekoho ide o bežné a všedné potraviny. Málokto ale vie, že v obsahu prospešných látok pre naše telo hravo predčia aj veľmi obľúbené avokádo, ktoré sa v posledných rokoch prezentuje ako superpotravina.

Špenát

Špenát patrí k listovej zelenine, ktorá má u nás dlhú tradíciu. Väčšina ľudí ho vníma ako zásobáreň železa a často si predstavia špenát v súvislosti s kreslenou postavou Pepka námorníka. Ide o čiastočný mýtus, pretože neobsahuje toľko železa, ako sa dlhé roky tradovalo. V tejto zelenine však nájdeme množstvo ďalších prospešných látok. Špenát má vysoký obsah draslíka, ktorý pomáha pri problémoch s anémiou, vysokým krvným tlakom alebo zápchou. Bohato zastúpený je vitamín E, ktorý chráni organizmus pred karcinogénnymi chorobami. Pomáha tiež proti únave. Preto sa odporúča do jarných jedál a šalátov. K zvýšeniu imunity prispieva vďaka vitamínu C, ktorý má dôležitú funkciu pri stavbe a správnom fungovaní kostí. Špenát sa odporúča aj pri boji s vysokým cholesterolom.

Ide doslova o vitamínovú bombu, ktorá je nielen zdravá, ale tiež výborne chutí. Už v sto gramoch čerstvého špenátu nájdeme tretinu dennej dávky vitamínu B19. Jeho energetické hodnoty ocenia predovšetkým ženy. Už zmienených sto gramov obsahuje necelých 20 kcal, a preto je vhodný do akejkoľvek diéty. Jeho konzumácia prospeje postave, ale vďaka zinku zaistí aj lesklé nechty a vlasy.

Na základe uvedených výživových hodnôt odporúčame vyskúšať zdravé a chutné recepty, napr. zapekané kuracie prsia s fetou a špenátom, špenátové gnocchi alebo špenátovú polievku s parmezánom. Telu dodáte nielen živiny, ale predovšetkým tak potrebnú energiu. Špenát sa dá výborne použiť aj ako príloha. Pokiaľ sa pripraví spolu s cesnakom a trochou smotany, tak výborne doplní chuť každej ryby.

Reďkovky

Podobne sú na tom zložením reďkovky. Ich konzumácia sa odporúča vďaka glukofinolátu. Ten má pozitívne antimikrobiálne účinky a prekázateľne znižuje riziko nádorových ochorení (najmä nádoru pľúc a tráviaceho ústrojenstva). Ďalej obsahuje vitamín C, B1, B2 a B6. Zároveň sú vhodné pre astmatikov alebo fajčiarov, nakoľko ukľudňujú odkašliavanie.

Reďkovky

Na trhu nezoženieme iba klasicky guľaté a červené reďkovky. Existujú aj biele, žlté, ružové a fialové. A je ešte mnoho druhov, ktoré našemu telu poslúžia rovnako. Energeticky sú na tom reďkovky ešte lepšie ako špenát. Vďaka tomu ich môžeme jesť vo veľkom množstve. Odporúčané dávkovanie sa pohybuje okolo 3 až 4 zväzkov týždenne. Pre konzumáciu sú navhodnejšie čerstvé. Možno ich nakrájať na chlieb s maslom alebo si môžeme uvariť napríklad reďkovkový krém.

Jarná cibuľka

Ďalšou sezónnou surovinou je jarná cibuľka. V podstate ide o klasickú cibuľu, ktorá sa nenecháva dozrieť. To vysvetluje, prečo sa každoročne žne už v jarných mesiacoch. Vďaka tomu má jemnú nasladlú chuť a nepôsobí tak ostro. Pre ľudí, ktorí majú problém so žalúdkom alebo trávením je ideálnym variantom a v v boji proti nachladnutiu je rovnako účinná ako klasická cibuľa. Keď ju nakrájate, zmiešate s kyslou smotanou a posolíte, máte rovno vynikajúce raňajky, napríklad s tmavých chlebom.

Cibuľka jarná

Špargľa

Nemôže chýbať ani špargľa, ktorá si za poslednú dobu v našich kuchyniach našla svoje miesto. Ešte nedávno patrila predovšetkým do jedálnička vybraných gurmánov alebo ľudí, ktorí preferovali zdravú stravu. Aktuálne je bežnou surovinou v slovenských domácnostiach. Nie je sa čomu diviť, pretože je bohatá na vápnik, železo, horčík, zinok, draslík a tiež na vitamín C, A, E aj B. Výborne sa hodí k jarnej detoxikačnej kúre. Môžeme ju podávať dusenú na masle ako prílohu k mäsu alebo zapekanú spoločne so šunkou a syrom. A ako zistíme, že je špargľa čerstvá? Pri stlačení by sa na konci mala objaviť šťava.

špargľa

Tipom nakoniec je reďkovkový šalát so špenátom. K týmto ingredienciám stačí pridať len pohár ančovičiek, sušené paradajky, opečený kváskový chlieb a zdravé, ľahké jedlo máme na stole. Všetko môžeme posypať hŕstkou jarnej cibuľky.

Viac informácií na www.zrodene.eu

  • Vajsejtlová Barbora, Špenát je ohromnou zásobárnou železa aneb největší mýty o zelenině a ovoci, 2010, www.idnes.cz
  • McCance a Widdowson’s:The Composition of Foods, 6. Summary edition, Royal Society of Chemistry Cambridge a Food Standard Agency, 2008, ISBN 978-0-85404-428-3
  • Hana Primusová, Dopřávejte si ředkvičky i ředkve. Na hubnutí i pro léčivé účinky, 2019, www.idnes.cz
  • Jana Chmelíková, Jarní cibulka sníží vysoký tlak i cholesterol, 2017, www.prozeny.cz
  • Simona Procházková, Léčivé účinky chřestu: využijte výhonky i kořen, 2014, www.vitalia.cz
Mohlo by zaujímať tiež:

ZN.SK

Pod autorom ZN.SK vychádzajú články externých redaktorov a články viacerých autorov súčasne. Neraz vám tak prinášame rozsiahlu tému, alebo článok neobvyklý voči ostatnej našej tvorbe.



Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu