Hlavné mesto Bratislava v spolupráci so spoločnosťou Slovnaft vytvorila koncept SlovnaftBAjk, aký mal byť v slovenskej metropole už dávno. Bicykle, ktoré je možné využívať reálne a prakticky zadarmo, slúžiace na presun a ktoré naozaj ľudia budú využívať. Novinka, s ktorou sa sami zoznamujeme postupne, má mnoho plusov a len pár nedostatkov. Za tie najdôležitejšie nedostatky si však môžu ľudia sami. Čím vlastne projekt SlovnaftBAjk je?
Princíp používania žltých bicyklov, ktoré sú rozmiestnené po Bratislave, je celkom jednoduchý. Existuje niekoľko dokovacích staníc so zaparkovanými bicyklami. Po registrácii na slovnaftBAjk.sk a zaplatení jediného eura zabezpečenou platobnou bránou cez vašu kartu máte nabitý kredit. To jediné nahraté euro pritom vôbec nemusíte minúť, pokiaľ sa s bicyklom vrátite do štartovacej, alebo akejkoľvek inej stanice do 30, respektíve do 35 minút. Prakticky tak jazdíte zadarmo. Dôležité je len vedieť, kde je aká stanica. Zoznam nájdete opäť na stránkach projektu. Vo všeobecnosti ale platí, že sú to hlavne frekventované miesta v centre, v Ružinove, v Novom meste, avšak veľmi slabé zastúpenie je v Podunajských Biskupiciach, Dúbravke a napríklad absolútne žiadne vo Vrakuni. Smutné, keďže práve Vrakuňa je známa Hradskou ulicou, kde je doprava katastrofálna a priam si žiada riešenie ako toto žlté.
Farba, ktorá je výrazná, dizajn rovnako tak. Bicykle, ktoré síce vyzerajú strašne, plnia svoju úlohu. Prepravia nás bez ohľadu na to, aká zápcha na vašej trase panuje. Je pravdou, že Slováci nemajú školenie na jazdu na bicykli po meste a mnohí celkom ignorujú značky a pravidlá cestnej premávky. Ak si však odmyslíme týchto ľudí a zostanú len trasy a časová úspora, nemožno k cyklistike zaujať nijako negatívne stanovisko. Spojenie značky Slovnaft je zaujímavé, keďže sa spája s motorovou dopravou. Avšak prečo nie? Výborná reklama a aj imidž pre všetkých, čo by chceli tankovať. Na druhej strane, aj ja po pár dňoch presne viem, kde sú čerpačky Slovnaft v centre.
Jeden z najzákladnejších postrehov je, že niektoré mestské štvrte majú núdzu o dokovacie stanice / stanoviská bicyklov. Dúfajme, že je tento ich nezáujem o ich vytvorenie dočasný. Najmä miesta postihnuté zápchami by mali uvažovať nad zavedením takejto možnosti. Zaujímavé je pritom sledovať v meste ľudí, ktorí križujú ulice na rovnakom bicykli. Ráno sú to ľudia, ktorí idú za prácou. Počas dňa pokojne turisti. Neskôr opäť ľudia vracajúci sa domov. Počet bicyklov sa však javí ako nedostatočný, pretože na niektorých miestach si občas musíte počkať, alebo nasadnúť na autobus. Čas 30 až 35 minút je skvelý, pretože vytvára povinnosť plánovať jazdu tak, aby neustále nejaký bicykel prechádzal k niektorej zo staníc. Čas, ak prešvihnete 35 minút, nepredstavuje výrazný problém. Za meškanie je to len pár centov a minút jediné euro si žiada meškať poriadne dlho, či zastaviť sa v parku na zdriemnutie pri pikniku…
Postrehom je nepochybne aj fakt, že osamotená stanica v Podunajských Biskupiciach je pokojne 20 minút bežným tempom k najbližšej inej stanici. Peši to k nej niektoré ulice majú aj 20 minút chôdze. Dovtedy sa môže ráno objaviť problém, keď sa nenájde ani jediný voľný bicykel. Tie sa takto ďaleko dostávajú až s ľuďmi, ktorí sa vracajú z práce domov. Stanica je ale príkladom ľudí, ktorí nechávajú auto doma, alebo nejdú autobusom, pretože majú lepšiu alternatívu. Na tomto mieste je viditeľné, ako bol tento projekt potrebný už dávno a verme, že staníc a bicyklov bude ešte viac. Len čo si naň zvykneme, môže výrazne zmeniť fungovanie mesta, jeho znečistenie, mieru zápch. Chce to len ľudí naučiť.
0 komentárov