JOJO kniha

Recenzia: Výmyselník Jojo zo seriálu v novej knihe Jojo, to vážne?!

Jojo alebo Jožko, Jojko je osemročný chlapec, ktorý žije v paneláku so svojou rodinou: malou sestričkou Olinkou, so svojou mamkou, ktorá…

Jojo alebo Jožko, Jojko je osemročný chlapec, ktorý žije v paneláku so svojou rodinou: malou sestričkou Olinkou, so svojou mamkou, ktorá je učiteľka na strednej škole, ale momentálne je na materskej dovolenke a so svojím ockom, ktorý je vedátor. Kniha predstavuje  bežné dni Joja ako školáka, no i ďalšiu stránku jeho života: zábavné a vzrušujúce zážitky. Kniha zachytáva nielen Jojove šibalstvá, ale aj jeho neustálu snahu zjednodušiť si všetky úlohy, ktoré mu rodičia zadajú.

JOJO kniha

Hlavne mamička potrebuje pomôcť s viacerými vecami a poverí nimi často aj Joja.  Tie zväčša končia neporiadkom, vystrájaním, zjednodušením v Jojovom podaní, ktoré nie vždy dopadne dobre,  a následne maminou vetou: „Jojo, to vážne?!“ Jojo potom nechápe, čo robil zle, veď sa snažil urobiť, čo sa od neho žiadalo, no rodičia mu to hneď vysvetlia a tým poučia aj ostatné deti.

Zábavne aj poučne v knihe Jojo, to vážne?!

„Oliva, dnes máš jedinečnú príležitosť ochutnať moje raňajky,“ oznámim sestre. „A aby si si nemyslela, že sa zábava končí, urobíme si katapult!“

Vezmem kuchynskú utierku, zmotám ju do valčeka a krížom cez ňu položím lyžičku. Na koniec lyžičky dám kakaovú guľôčku.

„Otvor ústa, Oli,“ prehovorím dramaticky. Buchnem po rúčke lyžičky a cerálna guľôčka letíííí cez celú kuchyňu. Netrafí Olinkine ústa, ale to nič. Okamžite to skúšam znovu. Na piaty pokus trafím aspoň jej čelo a ďalšie dve guľôčky skončia v jej vlasoch. Obaja sa už rehoceme. Po pár pokusoch konečne trafím a Olinka požuje guľôčku. Opäť „nabijem“ katapult, napriahnem sa a …“

Kniha okrem zábavných Jojových príhod obsahuje na mnohých stranách aj ponaučenia, ktoré sú detskému čitateľovi alebo poslucháčovi ponúkané cez príbeh, nenútenou, no veľmi poučnou formou.  V príbehu sa tak môžu veľa naučiť a kniha tak ponúka priestor aj na dodatočnú diskusiu medzi deťmi a rodičmi.

„Raňajky sú veľmi dôležité jedlo dňa, Jojo,“ prízvukuje ocko. „No najskôr by sa mali jesť až hodinu po zobudení.“

(…) „Raňajky by mali obsahovať vyváženú kombináciu tukov, sacharidov a bielkovín,“ nedá sa vyrušiť otec. „A mali by tvoriť až štvrtinu denného prísunu energie.“

„Ďakujem, ocko,“ ocením jeho prednášku, ale počúvam ho iba tak „na pol ucha“. „Keďže sa ponáhľame, dnes raňajkujem guľôčky v mlieku.“ Ukážem mu svoju misku.

„To nie je veľmi pestrá strava, Jojo,“ upozorní ocko. „Na desiatu si teda urob niečo poriadne. A mysli aj na ovocie alebo zeleninu! Je to vynikajúci zdroj vlákniny, ktorú naše telo potrebuje.“

Na konci každej kapitoly je aj zhrnutie príbehu, v ktorom Jojo zrekapituluje, čo zažil a zhrnie všetko, čo sa stihol naučiť. Jojo v nich zhrnie, čo je pre život dôležité. Pre detských čitateľov je v tomto kniha veľmi dobre koncipovaná, ponúka totiž príbeh, ktorý zabaví a popri ňom sa veľa naučia, na konci im to Jojo ako dobrý učiteľ ešte zopakuje. Opakovaie od Joja je iste pre deti silné, lebo určite je protagonistom, ktorého si pri čítaní zaľúbia.

Špeciálna časť venovaná rodičom

V záverečnej časti knihy je špeciálna časť venovaná rodičom, v ktorej neuropsychológ Dr. Robert Krause dáva rady k jednotlivým kapitolám knihy, ako zvládnuť rôzne situácie s ich deťmi. Ku každej kapitole sú rady pre rodičov, ktoré vznikli na základe správania Joja a odporúča sa im, akému správaniu sa ako rodičia majú vyhnúť, aký typ výchovy by mali uprednostni, aký slovník voliť a podobne. Iste tak pomôžu rodičom lepšie zvládať rôzne situácie pri výchove a s deťmi aj lepšie komunikovať.

„Kreativita sa v dnešnej dobe ukazuje ako kľúčová. Práve detské kreatívne nápady nám ponúkajú možnosť nazrieť, ako vyzerá detský svet. Lenže rodičia často zabíjajú kreativitu vetami „Toto sa takto nerobí. Prečo si to takto urobil?! Toto máš zle! Namiesto toho odporúčam, aby ste využívali tzv. „udržiavače“ kreativity. Tie vety môžu znieť takto: Wau, ja som doteraz nad tým takýmto spôsobom vôbec neuvažoval. Pomôž mi, aby som to lepšie pochopil. Vysvetli mi, čo si nakreslil. (…) Udržať si detskú  reativitu je totiž to, čo môže dieťaťu pomôcť aj v budúcnosti v rôznych situáciách.“

Kniha Jojo, to vážne?! zachytáva život bežnej rodiny, ktorá zažíva svoje radosti a starosti. Okrem toho, sa tu zobrazujú aj denné okolnosti, ktoré bežne rodiny zažívajú, akými je to, že otec je skoro ráno a neskoro večer často v práci a spojení s ním sú len cez videohovory cez tablet, že ráno nestíhajú, mama nestihne robiť desiatu, brat sa musí postarať o mladšiu sestru, povedať jej večer rozprávku, otec s mamou veľa vecí nestíha riešiť doma osobne, a tak to musia urobiť cez videohovor na diaľku. Deti takto spoznávajú, že nie každá rodina je dokonalá, a že nielen ony musia doma rodičom pomáhať.

Kniha Jojo, to vážne?! vznikla nádväzne na rovnomenný edukatívny kreslený seriál v detskej televízii Jojko. Deti, ktoré ho poznajú, kniha o to viac zaujme a so svojím kamarátom Jojkom sa môžu stretnúť nielen na televíznej obrazovke, ale aj na stranách knihy.

Informácie o knihe:

• Autor: Branislava Hronská
  • Ilustrácie: Rastislav Polenkovič