Vitamíny a ich význam pre naše telo: ktorý na čo slúži? - ZN.SK

Vitamíny a ich význam pre naše telo: ktorý na čo slúži?

Zdravie vo veľkej miere závisí od naše výživy. Tá môže byť primeraná, nedostatočná alebo nadbytočná. Ak organizmus nedostáva dostatok životne dôležitých živín, vitamínov, minerálnych látok, nemôže dokonale plniť svoju funkciu.

Ovocie a samozber ovocia

Organizmus si nedokáže vitamíny vyrábať sám

Vitamíny sú látky, ktoré organizmus potrebuje vo veľmi malých množstvách, ale nevyhnutne. Bez prítomnosti vitamínov by nemohlo v organizme dochádza k dôležitým  procesom metabolizmu – látkovej premeny, vrátane podpory obranyschopnosti.Vitamíny plnia funkciu katalyzátorov biochemických reakcii. Podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a cukrov. Nezabúdajme, organizmus si nedokáže vitamíny vyrábať sám, odkázaný je na ich prísun  potravou.

Zdravá, vyvážená strava ich dokáže  zabezpečiť v dostatočnom množstve. Na druhej strane pri záťaži, strese,  pri zmenách v organizme, ako je tehotenstvo, ale aj pri takých neduhoch, ako je fajčenie, alkoholizmus organizmus potrebuje viac vitamínov, než ich dokáže získať z potravy.

Dlhodobý nedostatok vitamínov – telo volá o pomoc

Nedostatok vitamínov sa prejavuje postupne, na začiatku si to nemusíme vôbec všimnúť. Ak stav trvá dlhodobo telo reaguje, volá o pomoc, objavujú sa varovné signály. Poruchy funkcii organizmus s následkami vážnych ochorení.

Správna kombinácia vitamínov

Sú vitamíny, ktoré sú rozpustné vo vode a iné rozpustné v tukoch.Vitamíny rozpustné v tukoch (A,D,E,K) si organizmus dokáže uskladňovať. Preto ich treba  telu dodávať v odporúčanom množstve. V opačnom prípade by mohli mať nežiaduce účinky.  Vitamíny rozpustné vo vode (B, C, H, PP)  telo nedokáže uskladňovať, treba ich užívať denne. Zvyšky, ktoré organizmus nepotrebuje vyplaví.

Zlodeji vitamínov

Niektoré ochorenia napríklad celiakia, či zápalové ochorenie čriev môžu narušiť vstrebávanie vitamínov a spôsobiť ich nedostatok. V takom prípade je potrebné odstrániť príčinu a potom dodávať vitamíny. Aj lieky môžu byť zlodejmi vitamínové hospodárstvo organizmu:

  • Preháňadla zvyšujú spotrebu vitamínov A,B,D, E
  • Antikoncepčné pilulky zvyšuje nároky na potrebu vitamínu A,C,B
  • Analgetika (prípravky na zmiernenie bolesti) môžu ničiť vitamín B,C
  • Pri užívaní antibiotíkby sa mali užívať vitamíny A,B,C,E

Prehľad vitamínov – kedy a ktorý vitamín

Vitamíny rozpustné v tukoch:

Vitamín A (Retinol):

Zdroj:rybí tuk, hovädzia pečeň, vaječný žĺtok, maslo, mrkva,  zelená, žltá zelenina,  marhule .

Plní funkciu:má pozitívny vplyv na stavbu buniek, rast a tvorbu kostí, zubov, vlasov, chráni kožu a zrak.

Nedostatok spôsobuje: suchú kožu, poruchu zraku, nočnú slepotu.

Vitamín D (Kalciferol )

Zdroj:rybí tuk, hovädzia pečeň,  slnečné lúče.

Plní funkciu:podporuje ukladanie vápnika, fosforu v kostiach, nevyhnutný je pre rast a vývoj kosti.

Nedostatok spôsobuje: krivá chrbtica, lámavosť kostí.

Vitamín E (Tokoferol)

Zdroj: rastlinné oleje a tuky, olej so pšeničných klíčkov, maslo, mlieko,  zelenina, obilniny, orechy.

Plní funkciu: antioxidant, chráni bunkypred pôsobením škodlivých látok, ktoré vznikajú pri spracovaní živín.

Nedostatok spôsobuje: poruchy rastu, poškodenie nervového systému.

Vitamín K (Fylochinón)

Zdroj: olivový olej, sójový olej, brokolica, špenát, petržlen.

Plní funkciu: podporuje správnu zrážanlivosť krvi.

Nedostatok spôsobuje: zvýšené krvácanie.

Vitamíny rozpustné vo vode:

Vitamíny B komplex

B1(Thiamín), B2(Riboflavin), B3 alebo vitamín PP (Niacín), B5 (Kyselina pantoténová), B6(Pyridoxín), B7 alebo vitamín H(biotín),  B9 alebo vitamín M(kyselina listová),  B12(Cobalamín).

  • Zdroj:mäso, pečeň, ryby, mlieko, orechy, strukoviny, celozrnné obilniny, vajcia, pivovarské kvasnice, listová zelenina, ovocie,  najmä slivky.
  • Plní funkciu: vyrovnávať so zvýšenou záťažou nervového systému a pomáha pri únave (B1), ovplyvňuje metabolizmus cukrov, tukov a aminokyselín (B2), znižuje hladinu cholesterolu v krvi (B3), zlepšuje pamäť, pomáha pri hojení rán, , prospieva vlasom, pokožke, nechtom(B5),  umožňuje premieňať energiu z proteínov a cukrov, zvyšuje imunitu (B6).
  • Nedostatok spôsobuje:  afty, popraskané kútiky úst, ekzémy, vypadávanie vlasov, únava, nespavosť, zlá nálada. Pri nedostatku vitamín B12 dochádza k anémii,zhoršovaniu pamäti. Zvýšená prívod B komplexu by si mali dopriať ľudia so zvýšenou psychickou a fyzickou záťažou.

Vitamín C (Kyselina ascorbová)

  • Zdroj: zeleniny, ovocie, najmä citrusové ovocie, šípky, petržlen, čierne ríbezle, kapusta, paradajky, paprika, kel, karfiol. zemiaky.
  • Plní funkciu:  pri tvorbe kolagénu a pri obnove, eventuálne liečbe ďasien (krvácajúce ďasna), pomáha znižovať hladinu krvného cholesterolu, pôsobí preventívne proti vzniku rôznych  vírusových a bakteriálnych infekcii.
  • Nedostatok spôsobuje:  oslabenie elasticity kože, zhoršené hojenie rán, únavu, slabosť, skorbut – zhrubnutie kože v niektorých oblastiach.

Vitamíny by sme mali získať predovšetkým v potrave. Sú situácie, kedy treba siahnuť aj po tabletkách. V takom prípade  treba dôsledne dodržiavať dávkovanie, v žiadnom prípade odporúčanú dennú dávku neprekročiť. Aj v tomto prípade je užitočne poradiť  sa s lekárom, skôr ako by sme si mohli  výživovými doplnkami uškodiť.

Nezabudnime:„Ľudské telo je chrám. Choroba je trhlina v harmónii.

Zdravie je súzvuk.“

Hippokratés

Vitamíny a ich význam pre naše telo: ktorý na čo slúži?
Ohodnoť tento článok
Anna Zdravotnícka prax a bohaté skúsenosti v oblasti zdravotníctva sú hlavnou témou najnovšej redaktorky magazínu Zaujímavostí a noviniek - zn.sk
Viac:
Nezabudnuté remeslá, Banská Štiavnica
Nezabudnuté remeslá v Banskej Štiavnici už 6. augusta 2016

Výstava ľudské telo, BODY THE EXHIBITION
Recenzia: Navštívili sme výstavu ľudských tiel Body the Exhibition

Dušan „Šorty“ Berky
Dušan „Šorty“ Berky: „Prvý ľúbostný list som písal v škôlke“

Zavrieť