Železničný Viadukt v Dolnej Štubni novou národnou kultúrnou pamiatkou

Železničný Viadukt v Dolnej Štubni novou národnou kultúrnou pamiatkou

Novou národnou kultúrnou pamiatkou sa stal viadukt v Dolnej Štubni. Železničný most – viadukt, ktorý stojí v Turčianskych Tepliciach v miestnej časti Dolná Štubňa Pamiatkový úrad SR vyhlásil za národnú kultúrnu pamiatku. Industriálnych stavieb z medzivojnového a ešte staršieho obdobia ubúda. Strategický význam tejto stavby je však ukrytý v neustálom využívaní mosta na dôležitej železničnej trati medzi Banskou Bystricou a Štubňou. Z hľadiska výstavby je najnáročnejším technickým projektom, ktorý sa na našom území v medzivojnovom období budoval. Vyžadoval si totiž vybudovanie viacerých železničných tunelov. Práve stavba viaduktu v Dolnej Štubni bola jednou výziev.

Viadukt Turčianske Teplice, Na Vode, P.Kovačik, Youtube

Viadukt “Na vode” začali stavať v roku 1936

Hovorí sa mu aj “Na vode”. S jeho výstavbou sa začalo v roku 1936 a otvorili ho 19. decembra 1940. Ako jediný z našich viaduktov nebol počas vojny zničený, alebo poškodený. Pri iných sa odohrávali boje, boli podmínované, alebo zničené granátmi. Železničné prepojenie Banskej Bystrice, bašty partizánov, malo význam vtedy a má ho aj dnes. Podopierajú ho štyri silné piliere s najväčšou hrúbkou pri zemi. Kamenné obloženie skrýva betónovú konštrukciu. Preto pôsobí dojmom kamennej stavby. Ide o jednokoľajový viadukt s jednoduchým zábradlím.

Pozrite si viadukt zachytený na videu Petra Kováčika (foto)

Celá trať je viac ako len zaujímavá… aj filmovo

Celkovo je železničná trať prepájajúca Banskú Bystricu a Vrútky zaujímavým komplexom industriálnych stavieb, výnimočných miest, významných projektov a jednotlivých mostov, tunelov a viaduktov, ktoré bežný cestujúci nemá možnosť vnímať z vozňa vlaku. Železničná trať je stále v prevádzke. Vzniklo na nej 22 tunelov, viac ako stovka mostov a 4 viadukty. Vyhlásenie viaduktu “Na Vode” v Dolnej Štubni len pomôže zviditeľniť tieto miesta. Na trati sa nachádza aj séria mostov, medzi ktorými sú najslávnejšie Čremošniansky tunel a Túfenský tunel. Oba sú vo výraznej miere zastúpené v slovenskej kinematografii. S oboma sa spája mimoriadne zaujímavá história, premenovania, výstavba a ešte mnoho iného.

Viadukt Dolá stubna den ktory nezomrie

foto: z Filmu Deň, ktorý neumrie, zachytáva pancierový vlak. Jeden z tých, ktoré dokázali zostrojiť strojári vo Zvolene z vyradených tankov a vozňov, aby prispeli k oslobodeniu krajiny. Vlak z tohto filmu, ktorý na moste vidíte, je vystavený pod hradom vo Zvolene. 

Samotný viadukt v Dolnej Štubni sa objavuje vo vojnovom filme Deň, ktorý neumrie z roku 1974 od Martina Ťapáka. Hlavnú úlohu v ňom stvárnil Štefan Kvietik. Zastihnúť ho môžete v necelej hodinke filmu. Filmovo oveľa zaujímavejšie sú však zmienené tunely. Pamútať si ich môžeme z rovnakého filmu, ale tiež zo slávnej Jakubiskovej Tisícročnej včely (1983), ale taktiež zo slávneho akčného filmu Mierotvorca (Peacemaker, 1997), ktorý sa vo výraznej miere odohrával v Bratislave. Tunel tu predstavoval skrýšu pre vlak s atómovou hlavicou na vzdialenej Sibíri. Filmové miesta a filmové zaujímavosti o nakrúcaní filmov na rôznych miestach Slovenska sú priblížené v knihe Filmové miesta.


Tomáš Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.