Triler Smrtiaca posadnutosť od spisovateľky Alex Dahl

Recenzia: Triler Smrtiaca posadnutosť od spisovateľky Alex Dahl

Spisovateľka Alex Dahl… Vo vydavateľstve Ikar jej na slovenskom knižnom poli vychádza v roku 2022 jej nová kniha Smrtiaca posadnutosť.

Spisovateľka Alex Dahl sa narodila v Osle a žije striedavo v Londýne a v nórskom Sandefjorde. Má nórske a americké korene. Svoju dráhu spisovateľky začala písaním poviedok. Jej debut, román Chlapec vo dverách, ktorý vyšiel v roku 2019, mal mimoriadny medzinárodný ohlas a kniha bola preložená do 10 jazykov, vrátane slovenčiny. Jej ďalšie psychologické trilery Dievča s cudzím srdcom a Nevinná hra zožali rovnaký úspech. Autorka je považovaná za hviezdu severského noir. Vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ, a.s. jej na slovenskom knižnom poli vychádza v roku 2022 nová kniha Smrtiaca posadnutosť.

Temný psychologický triler Smrtiaca posadnutosť

Kniha Smrtiaca posadnutosť zachytáva príbeh skúsenej psychoterapeutky Kristiny, manželky úspešného politika, a jej klientky Leah, ktorá je slávnou spisovateľkou. Leah chodí ku Kristine na terapiu už pár rokov, no všetko sa zamotá, keď v jedno popoludnie príde na sedenie značne rozrušená a dokonca zranená. Od Kristiny žiada, aby za ňou prišla na jej chatu v odľahlom lese, kde jej má vysvetliť niečo dôležité. Do ruky jej dá papier s odkazom a kľúčami. Hoci tomu Kristina spočiatku nevenuje zvýšenú pozornosť, keďže so svojimi klientami má rôzne skúsenosti, keď však Leah neprichádza ani ďalšie dva piatky, Kristinu premkne zvláštny pocit, že jej klientke hrozí veľké nebezpečenstvo a rozhodne sa ju hľadať. Vo všetkých smeroch je však v pátraní neúspešná, a nakoniec urobí niečo neočakávané a nebezpečné – vyberie sa Leah hľadať na jej chatu do nepoznaného hlbokého lesa. A tam sa odhalia temné tajomstvá oboch žien.

Kristina

Hlavnou protagonistkou knihy je Kristina Mossová, skúsená psychoterapeutka s vlastnou praxou v centre Osla. Je manželkou slávneho politika so sľubnou kariérou, ktorý má tesne pred voľbami, Eirikom. Hoci by úspešná práca, luxusný byt, módne značky v šatníku a milujúci a úspešný manžel mali Kristine priniesť bezstarostný život, úplne to tak nie je.

Doma za sebou zabuchnem vchodové dvere a opriem sa o ne. Cítim sa zvláštne labilná, akoby som sa mala znovu prudko rozplakať alebo vybuchnúť od zlosti. Do tohtoročného leta som žila príjemný život – predvídateľný, pohodlný, stabilný. Neznamená to, že občas som nemusela zápasiť s problémami – tak ako každý, aj ja mám svojich démonov, ťažia ma bremená a nevyriešené otázky z minulosti, no posledných pár rokov som mala pocit, že svoj život zvládam celkom dobre, dokonca aj tie ťažšie chvíle. Ale teraz sa mi všetko, čo som si vybudovala, rúca a rozpadá pod rukami až po základy. Už som mala byť matkou, alebo aspoň v druhom stave. Nenašli sme nijakú príčinu, hovoria lekári o mojej nevysvetliteľnej neplodnosti. Neplodnosť bez príčiny. Ale príčina v skutočnosti existuje, jednoducho ju len neobjavili.

A potom Elisabeth. Neprestajne sa mi vynára v mysli, vidím ju v tvári korunnej princeznej, náhodných žien na ulici i vo vlastnom rozmazanom odraze vo výklade, keď sa niekam ponáhľam v zdanlivo nekonečnom jesennom daždi. Tieto zjavenia majú v sebe prvok obsedantnej kompulzie – akoby sa moja myseľ točila dookola a všetko, na čo sa pozriem, sa menilo na Elisabeth. Mohla by som diskrétne osloviť nejakého dôveryhodného kolegu a požiadať ho o kognitívno-behaviorálnu terapiu. Ale ani KBT nezmení nič na tom, že som Elisabeth sklamala a už ju nikdy neuvidím,a to neznesiem.“

Kristine sa vynárajú jej viaceré traumy zo života, pričom niektoré má prekonané úspešne, iné ani zďaleka nie. Najviac ju trápi jej neplodnosť, keďže sa im s manželom nedarí ani po niekoľkých IVF otehotnieť. Nevie sa stotožniť s tým, že žije po boku verejne známeho, politicky aktívneho človeka. Jej myšlienky sa zároveň neustále vracajú k jej najlepšej priateľke už od detstva – Elisabeth, ktorá spáchala samovraždu priamo u nej v byte.

Sama sa po prekonaní rôznych druhov traumy rozhodla študovať psychológiu a pomáhať klientom s vyrovnávaním sa ich vlastnej traumy. Pôsobí ako veľmi zorganizovaný a pokojný a vyrovnaný človek, pre pacientov je vzor i veľká opora. No ona sama musí navštevovať supervízie u svojej terapeutky, často skúma a pomenuváva svoje pocity, snaží sa ich pochopiť, utriediť, snaží sa vyrovnať s ťažkou minulosťou a ťaživými prítomnými okolnosťami.

„Musíte sa dozvedieť pravdu!“

No jej život sa jedného dňa výrazne zmení, a to v deň, keď sa rozhodne navštíviť svoju klientku, ktorá na poslednom sedení bola zranená a neprirodzene rozrušená. Klientka Leah Iversonová ju prosí len jednu vec, aby prišla na jej chatu do hlbokých lesov, že tam všetko pochopí. Odovzdá jej obálku s presnou adresou a pokynmi.

Musíte sa dozvedieť pravdu. To bola jedna z posledných vecí, ktoré mi povedala. Čo tým myslela? Za tie roky, čo Leah každý piatok popoludní sedávala oproti mne, ma zasvätila do mnohých svojich právd.“

Keďže sa nasledujúce dva týždne neobjaví v ordinácii, neberie telefón a neodpovedá na maily, čo u nej nie je zvykom, Kristina sa ju rozhodne hľadať – narazí na niekoľko zvláštnych okolností, ktoré ju prinútia nad jej klientkou neustále rozmýšľať, cíti sa celkovo zle, vynárajú sa jej vlastné traumy z minulosti. Napokon nápor svojich myšlienok, no najmä strach z toho, že sa Leah niečo stalo, nezvládne, a v jeden deň, keď je jej manžel odcestovaný, sa v hustom snežení vyberie za Leah na jej odľahlú chatu. Tu prežije skutočné peklo, odkryjú sa nám tu zákutia z jej minulosti a ocitá sa v ohrození života.

Čitatelia zo začiatku nepredpokladajú, že sa Kristina na túto cestu vydá, od začiatku si tvrdo stojí za svojím, udržuje si hranice terapeuta a klienta, ktoré by nemali presiahnuť hranice ordinácie. No keďže jej Leah za tie roky veľmi prirástla k srdcu a celá situácia ovplyvňuje aj jej citové rozpoloženie, pri čítaní začnete tušiť, že sa na túto ponúknutú cestu predsa len dá, a už sa neviete dočkať, ako to dopadne, lebo cítite näpatie na každom rohu.

S Kristinou budete počas celej knihy prežívať všetko – pocity samoty, keď je jej manžel na pracovných cestách, jej precíznosť v práci, vracanie sa v mysli ku klientom aj mimo pracovnej doby, pocity beznádeje kvôli neplodnosti… Otázniky vo vás vyvolá jej trauma zo smrti najlepšej priateľky priamo u nej v byte, ktorej podrobnosti sa vám v knihe ukážu postupne, no hlavne pomaly. Zimomriavky vám vyvolá jej cesta do odľahlých lesov, keď si budete priať len jedno, aby bola v bezpečí.

Triler odohrávajúci sa v hlbokých nórskych lesoch

Si v lese. Si sama. Takúto samotu si doteraz nepoznala, no už ju poznáš, bude ťa sprevádzať ako neodbytný tieň po celý zvyšok života. Veľa sa stratí v nedosiahnuteľných zákutiach tvojej mysle; nie je možné uchovať si v pamäti všetky okamihy života, no niečo si predsa len zapamätáš: odpornú trpkú chuť krvi a tisícky odtieňov zelenej všade navôkol – chuť a farbu smrti. Ohlušujúci tlkot tvojho srdca, ktorý ti pulzuje v žilách. Ostré hrany listov, čo ti režú ruky a tvár, keď sa cez ne pri behu predieraš.“

Autorka zvolila pre dej svojho príbehu ideálne parametre na kvalitný severský triler. Ponuré jesenné mesiace depresívneho počasia v Nórsku sami o sebe vyvolávajú predpoklad niečoho ťaživého, strašidelného. No keď sa Kristina úplne sama dostáva do hlbokého odľahlého lesa v horách Telemarku, ktorý vôbec nepozná, a navyše vonku sú veľmi nepriaznivé poveternostné podmienky – husté sneženie, zlá viditeľnosť, napätie sa dá krájať. Gradáciu vytvára chýbajúci mobilný signál a vyľudnená oblasť. Nebezpečná cesta na strach naháňajúce miesto prináša so sebou niekoľko dychberúcich prekvapení, na povrch tu vypláva niekoľko temných tajomstiev. V opustenej chate, ktorú Leah považuje sa stotožnenie sa s ňou samou, za jej dušu, Kristina namiesto Leah nachádza len jej nedokončený rukopis, odhaľujúci, že v skutočnosti nič nie je také, ako sa zdá… Kristina sa navyše dostane do veľkého nebezpečenstva, ocitá sa v ohrození života.

Prečo siahnuť po tejto knihe

Príbeh je rozprávaný striedavo ústami Kristiny v 1.osobe a výňatkami zo života Leah v 3.osobe, zopár kapitol tvoria aj úseky zo života Elisabeth. Okamihy nejdú v rovnakom časovom pásme a Dahl ich vyberá sofistikovane, ponúka nám ich ako kúsky skladačky na naozaj luxusnej tácke a je len na nás, čitateľoch, ako si skladačku poskladáme. To v nás vyvolá dychtivosť po ďalších stranách, no i štipku dôvtipnosti, čo si s čím pospájať a čo odhaliť, čo sa niektorým pri čítaní bude dariť viac, iným menej. Triler je napínavý, temný, prekvapujúci. Dahl ukazuje, ako desivo ďaleko môže zájsť posadnutosť človeka. Klasický nordic noir sa začína hlavne od momentu, keď sa Kristina dostáva do odľahlého lesa a na opustenú chatu do zasnežených hôr. Každý si určite nájde v knihe stránky, ktoré budú naháňať strach a hrôzu a ktoré ho prinútia sa od knihy neodtrhnúť.

• Originálny názov: Cabin Fever
  • Počet strán: 360
  • zba: pevná