Hudobný festival Pohoda sa masovým spôsobom dostáva do médií a skloňuje v obrovskej miere vďaka zámeru “postaviť” prvý minaret na Slovensku. Celé je to pritom len marketing, keďže nejde o skutočný minaret, ale len symbolické umelecké dielo. Teda aspoň organizátori letného hudobného festivalu to za umelecké dielo už teraz považujú. Minaret samotný (nespomína sa mešita, pre minaret dôležitá) má symbolizovať solidaritu s ľuďmi, ktorých zasiahla utečenecká kríza. Máme tak jasno, že sa to týka len moslimov. Pre mnohých ľudí na internete však ide o provokáciu, či podsúvanie tejto tematiky “na silu” tam, kde je najviac mladých ľudí.
Verejnosť v internetových diskusiách pritom upozorňuje aj na to, že organizátori očakávajú väčšinové pochopenie, pričom skutočnosť môže byť iná. Má však ísť o reakciu na spoločenskú tému a otvára priestor na diskusiu. Letný festival však nie je o diskusii, diskutovaní a o takýchto témach. Aspoň doteraz bola ľudová definícia letného hudobného festivalu príležitosťou na zábavu a oddych. Novinka však nemusí priniesť tú správnu atmosféru, takže je otázne, do akej miery toto umenie prinesie aj problémy. Ťažko povedať do akej miery to bol zámer, keď už dnes sa na facebooku hromadia nenávistné prejavy a nadávky.
Prvý minaret na Slovensku
Používanie spojenia „prvý minaret na Slovensku“ je naozaj len vecou kampane a výbornej reklamy. Spôsobujú to médiá, ktoré takýmito titulkami šokujú a vyprovokujú Slovákov, geneticky nastavených odôvodnene na obavy a nesúhlas s niektorými udalosťami a javmi. Z vedeckého hľadiska je v Slovákoch nezáujem a odpor zakorenený po vyvražďovaní, unášaní ľudí a plienení krajiny Turkami. K dispozícií máme mnoho poznatkov o plienení a ničení. Avšak aj poznatky o zveľaďovaní obsadeného územia, obchodovaniu s Turkami a podobne. Práve kvôli ochrane pred ich vpádom posilňovali páni hrady a po ústupe Turkov sa masívne stavali už neohradené kaštiele a šľachta začala hrady ako nepotrebné opúšťať. Sú to storočia, ale ľudové piesne, legendy, geografické názvy a historické zápisy zostali. V podstate akákoľvek iná mentalita je pre väčšinu Slovenska niečo, čo neprijíma a nechce prijímať so samozrejmosťou. Umelecká inštalácia na festivale sa teda dotýka otázky, ktorá rozdeľuje už nejaký čas verejnosť a festival tým riskuje. Má ísť o vzdušnú inštaláciu. Je však otázne, do akej miery chce byť festival ešte stále miestom zábavy, alebo ide cestou zamiešavajúcou sa do spoločenských problémov a otázok, čo samozrejme prinesie ďalšiu a ďalšiu medializáciu. Ak vás však zaujíma len hudba a atmosféra, pridáva sa aj novinka, o ktorú možno nie každý stojí…
Vedeli ste?
Verejnosť reflektuje na spojenie „prvý minaret“. Minaret je pritom len veža, ktorá sa stavia k mešite podľa počtu veriacich a slúži na hlásanie pravidelných modlitieb. Kým pri prečítaní a chápaní, že sa chystá výstavba minaretu, môžu byť niektorí čitatelia prekvapení, zaujímavé je, že veriaci vyznávajúci islam na Slovensku žijú už niekoľko desaťročí a majú svoje mešity. Aj v Bratislave nájdete mešity, ktoré v meste fungujú už nejaký čas. Nemajú však svoje minarety.