Black Friday, konkrétny piatok v roku pred americkou oslavou Dňa vďakyvzdania, je tradične v USA, ale už hodné desaťročie aj vo zvyšku sveta príležitosťou na nasadenie špeciálnych cien, ponúk a kampaní. Rovnako tak ľudia samotní, zákazníci a klienti rôznych služieb a obchodov o tomto dni vedia a tak je záujem o niečo také obojstranný. V roku 2022 tento deň pripadá na piatok 25. novembra.
Nie skôr a nie neskôr. Slovenskí aj českí obchodníci totálne zlyhávajú už pár rokov. Žijú v domnení, že onen Black Friday je už v októbri. Alebo že si konkrétny piatok môžu určiť sami. „Říjen nebo listopad? Na tom nesejde“ hovorí si možno niekoľko rokov Alza a mnoho podobných obchodov, ktoré sú schopné Black Friday uvádzať po celý rok, až sa stráca význam tohto slova. Chaos je tu žiaľ každý rok.
Black Friday sa vo veľkom propaguje už od októbra. Niektoré obchody si stanovujú svoj vlastný Black Friday, čo trochu mätie a komplikuje prehľad ľuďom zvažujúcim nákup. Najmä ak počítajú s tým, že do reálneho Black Friday je ešte času dosť. Už dnes sú pod takýmito príspevkami komentáre ľudí, ktorí pociťujú alergiu a averziu voči pojmom, ktoré k nám prenikli z USA. Taký Halloween, ktorý je pre október aktuálnejší, je nenávidený napriek tomu, že sme oslavy mŕtvych, svetlo zapaľované pred domami a rôzne varianty prepojení na strigy a duchov mali už v našich končinách a sami máme kultúru postavenú na podobných prvkoch, ktoré len vytlačilo kresťanstvo.
Popierači odmietajú aj Black Friday ako americkú „komerčnú tradíciu“. Faktom zostáva, že rôzne akcie v predvianočnom období sme celé roky nazývali rôzne. Každý po svojom a každý v inom čase. Dovtedy to bolo v poriadku, kým to bol „megavýpredaj“, kde si aj tí najväčší odopierači nakúpili výhodnejšie. BF však priniesol viac marketingu a tak trochu aj systém. Konkrétny deň, prípadne obdobie a fakt, že je príležitosťou na výraznejší nákup, nám dovoľuje lepšie sa pripraviť na konkrétny deň. Vieme, že v tomto čase sa máme pozrieť na svojho obľúbeného predajcu a jeho ponuku.
Svoje ponuky mávajú s prestávkami, alebo každý rok mnohé známe predajne. MALL.sk, kníhkupectvo BUX.sk, Martinus, Panta Rhei, predajne s elektronikou Andreashop, TPD, Planeo, Benu lekáreň, predajca športového oblečenia EXIsport, a mnoho iných. Stálica, ale rovnako tak obľúbeným miestom nákupov je stále Alza.sk.
0 komentárov