ZN.SK
bicykel a bicyklovanie

Pravidlá a premávka – TOP 12 vecí, ktoré cyklistom prikazuje zákon

Vedieť sadnúť na bicykel nestačí. Drvivá väčšina cyklistov v mestách ani len netuší nič o základoch, ktoré im prikazuje zákon. Ten pritom nie je kvôli šikane, ale rieši aj množstvo konfliktov a problémov…

Vedieť sadnúť na bicykel nestačí. Drvivá väčšina cyklistov v mestách ani len netuší nič o základoch, ktoré im prikazuje zákon. Ten pritom nie je kvôli šikane, ale rieši aj množstvo konfliktov a problémov, ktoré môžu nastať na oboch stranách, či už ste cyklista, alebo prichádzate do stretu s cyklistom.

bicykel a bicyklovanie

Napriek bohatým definíciám v zákonoch o cestnej premávke, ktoré myslia aj na cyklistov, nachádzame mnohých upaľovať po chodníkoch pre chodcov, na prechodoch, komplikujúc dopravu a ohrozujúc aj ostatných na cestách, či na spomínaných chodníkoch. Mnohí pritom netušia nič ani o rýchlostiach, povinnostiach sledovať značky a povinnostiach ohľadom výbavy bicykla. A pritom nejde o nič komplikované.

Čo prikazuje zákon cyklistom?

  1. Cyklista jazdí len po ceste pre cyklistov. Vždy sa drží na pravej strane. Nie na ľavej a ani v strede. Ak cestička pre cyklistov chýba, jazdí na pravom okraji vozovky – cesty pre motorové vozidlá. Všimnite si, že zákon nespomína cyklistov na chodníku. Chodník je odvodený od slova chôdza. Cyklista sa stáva chodcom len čo zosadne z bicykla.
  2. Alkohol na bicykel nepatrí. Polícia to síce ťažšie dokazuje a hlavne vám nemôže zobrať vodičák, ak ho ani nemáte, no v každom prípade vás môže pokutovať za jazdu v opitosti a tým ohrozovanie ostatných na ceste, či nebodaj na chodníku.
  3. Nič neťahajte: Je zakázané ťahať za bicyklom, alebo sa nechať ťahať psom, či iným zvieraťom, ťahať vlečku, vozíky, druhý bicykel. Povolené sú len vozíky technicky prispôsobené na ťahanie bicyklom na cyklotrasách.
  4. Na ceste len jeden: Nech je cesta mimo obce, či v obci akákoľvek, je nemožné, aby partia štyroch cyklistov sa roztiahla a šla bok po boku vedľa seba aj v prípade, že auto môže bez ohrozenia cyklistov obiehať cez protismer. Na hlavných komunikáciách je povolená jediná osoba. Dva bicykle vedľa seba sú možné na cyklotrasách, takzvaných cyklochcestách a to aj tak len v prípade, že takáto jazda neohrozuje ostatných v protismere, obiehaných a obiehajúcich.
  5. Na bicykli určenom len pre jednu osobu sa môže viesť len jedna osoba. Výnimkou sú sedadlá pre deti, ktorých konštrukcia a tvar musia byť určené pre bicykel. Tandemový bicykel tvorí výnimku, pretože nejde o jednomiestny bicykel.
  6. Dieťa do 10 rokov nesmie na bicykli jazdiť bez dohľadu osoby staršej ako 15 rokov. Platí to na cestách a v uliciach. Výnimku tvoria obytné zóny v bytovej a domovej zástavbe, lesné a poľné cesty, či cyklotrasy a uzavreté areály.
  7. Cyklista môže predbehnúť pomalšie, či stojace vozidlo po pravej strane, ak tým neohrozí seba a ani ostatných. To neplatí, ak vozidlo môže vchádzať do zákruty v pravo. Cyklista je povinný počítať s možnosťou odbočovania vozidla, ak je rýchlejší než vozidlo, a zastaviť, prípadne spomaliť.
  8. Cyklisti majú prednosť pri jazde na cyklotrasách. V prípade, ak cyklotrasu používajú aj chodci, korčuliari, skikeri, skokani na skákacích topánkach a používatelia ďalších vynálezov, cyklisti by mali mať od nich priestor na prechod a mali by byť tolerovaní ako používatelia trasy s prednosťou.
  9. Cesty označené pre cyklistov a chodcov sa smú používať len pre daný účel.
  10. Prechod určený pre cyklistov je označený viditeľne inak (prerušovaná línia, prípadne farebné odlíšenie zelenou) a na ceste pre motoristov naň upozorňuje aj dopravná značka bicykla v modrom kruhu. Cez takýto prechod prechádzajú len cyklisti. Vstupovať na takýto prechod počas premávky môže cyklista len v prípade, že zastavil a postavil sa na ostrovček či okraj tak, aby bolo zreteľné, že chce prejsť. Je nemysliteľné, aby cyklista z ničoho nič zmenil z jazdného pruhu smer na prechod a skrížil tak jazdu vodičom idúcim vyššou rýchlosťou. Zákon pritom zakazuje náhly vstup a kríženie napríklad aj chodcom prechádzajúcim cez prechod, ktorý by bol na vozovke zaznačený ešte pred časťou určenou pre bicykle. Cyklista musí mať jasno v tom, že neohrozí a neobmedzí žiadne vozidlo, pričom dba na to, aby dlhým bicyklom neprekážal v premávke.
  11. Cyklista je povinný vybaviť svoj bicykel prvkami = povinnou výbavou a pri jazde mimo obce je povinný nosiť prilbu za každých okolností. Dieťa do 15 rokov má prilbu povinnú bez rozdielu miesta. Medzi povinné prvky patrí svetlo, reflexné prvky na kolesách a spredu aj zozadu. Pri zlej viditeľnosti je povinné biele svetlo vpredu a červené svetlo vzadu s lúčom, alebo prerušovaním. Niektoré reflexné prvky na bicykli je možné nahradiť výraznými reflexnými prvkami na oblečení cyklistu. Pozor: prilba na hlave, ktorá nie je upevnená a nedrží na hlave je ako žiadna prilba.
  12. Smerovka: bicykel nemá smerovku, no cyklista má ruky. Posledný piatok sa v Ružinove neďaleko Štrkovca rozhodla cyklistka odbočiť bez akéhokoľvek znamenia a pozrela sa za seba až keď prechádzala stredovú čiaru a počula škripot bŕzd auta za sebou, ktoré zadné koleso bicykla len tak-tak pohladkalo nárazníkom. Niektorým cyklistom by pritom stačilo strhnúť z uší slúchadlá a počuli by autá za sebou, či trúbenie.

 

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu