Vedieť sadnúť na bicykel nestačí. Drvivá väčšina cyklistov v mestách ani len netuší nič o základoch, ktoré im prikazuje zákon. Ten pritom nie je kvôli šikane, ale rieši aj množstvo konfliktov a problémov, ktoré môžu nastať na oboch stranách, či už ste cyklista, alebo prichádzate do stretu s cyklistom.
Napriek bohatým definíciám v zákonoch o cestnej premávke, ktoré myslia aj na cyklistov, nachádzame mnohých upaľovať po chodníkoch pre chodcov, na prechodoch, komplikujúc dopravu a ohrozujúc aj ostatných na cestách, či na spomínaných chodníkoch. Mnohí pritom netušia nič ani o rýchlostiach, povinnostiach sledovať značky a povinnostiach ohľadom výbavy bicykla. A pritom nejde o nič komplikované.
Čo prikazuje zákon cyklistom?
- Cyklista jazdí len po ceste pre cyklistov. Vždy sa drží na pravej strane. Nie na ľavej a ani v strede. Ak cestička pre cyklistov chýba, jazdí na pravom okraji vozovky – cesty pre motorové vozidlá. Všimnite si, že zákon nespomína cyklistov na chodníku. Chodník je odvodený od slova chôdza. Cyklista sa stáva chodcom len čo zosadne z bicykla.
- Alkohol na bicykel nepatrí. Polícia to síce ťažšie dokazuje a hlavne vám nemôže zobrať vodičák, ak ho ani nemáte, no v každom prípade vás môže pokutovať za jazdu v opitosti a tým ohrozovanie ostatných na ceste, či nebodaj na chodníku.
- Nič neťahajte: Je zakázané ťahať za bicyklom, alebo sa nechať ťahať psom, či iným zvieraťom, ťahať vlečku, vozíky, druhý bicykel. Povolené sú len vozíky technicky prispôsobené na ťahanie bicyklom na cyklotrasách.
- Na ceste len jeden: Nech je cesta mimo obce, či v obci akákoľvek, je nemožné, aby partia štyroch cyklistov sa roztiahla a šla bok po boku vedľa seba aj v prípade, že auto môže bez ohrozenia cyklistov obiehať cez protismer. Na hlavných komunikáciách je povolená jediná osoba. Dva bicykle vedľa seba sú možné na cyklotrasách, takzvaných cyklochcestách a to aj tak len v prípade, že takáto jazda neohrozuje ostatných v protismere, obiehaných a obiehajúcich.
- Na bicykli určenom len pre jednu osobu sa môže viesť len jedna osoba. Výnimkou sú sedadlá pre deti, ktorých konštrukcia a tvar musia byť určené pre bicykel. Tandemový bicykel tvorí výnimku, pretože nejde o jednomiestny bicykel.
- Dieťa do 10 rokov nesmie na bicykli jazdiť bez dohľadu osoby staršej ako 15 rokov. Platí to na cestách a v uliciach. Výnimku tvoria obytné zóny v bytovej a domovej zástavbe, lesné a poľné cesty, či cyklotrasy a uzavreté areály.
- Cyklista môže predbehnúť pomalšie, či stojace vozidlo po pravej strane, ak tým neohrozí seba a ani ostatných. To neplatí, ak vozidlo môže vchádzať do zákruty v pravo. Cyklista je povinný počítať s možnosťou odbočovania vozidla, ak je rýchlejší než vozidlo, a zastaviť, prípadne spomaliť.
- Cyklisti majú prednosť pri jazde na cyklotrasách. V prípade, ak cyklotrasu používajú aj chodci, korčuliari, skikeri, skokani na skákacích topánkach a používatelia ďalších vynálezov, cyklisti by mali mať od nich priestor na prechod a mali by byť tolerovaní ako používatelia trasy s prednosťou.
- Cesty označené pre cyklistov a chodcov sa smú používať len pre daný účel.
- Prechod určený pre cyklistov je označený viditeľne inak (prerušovaná línia, prípadne farebné odlíšenie zelenou) a na ceste pre motoristov naň upozorňuje aj dopravná značka bicykla v modrom kruhu. Cez takýto prechod prechádzajú len cyklisti. Vstupovať na takýto prechod počas premávky môže cyklista len v prípade, že zastavil a postavil sa na ostrovček či okraj tak, aby bolo zreteľné, že chce prejsť. Je nemysliteľné, aby cyklista z ničoho nič zmenil z jazdného pruhu smer na prechod a skrížil tak jazdu vodičom idúcim vyššou rýchlosťou. Zákon pritom zakazuje náhly vstup a kríženie napríklad aj chodcom prechádzajúcim cez prechod, ktorý by bol na vozovke zaznačený ešte pred časťou určenou pre bicykle. Cyklista musí mať jasno v tom, že neohrozí a neobmedzí žiadne vozidlo, pričom dba na to, aby dlhým bicyklom neprekážal v premávke.
- Cyklista je povinný vybaviť svoj bicykel prvkami = povinnou výbavou a pri jazde mimo obce je povinný nosiť prilbu za každých okolností. Dieťa do 15 rokov má prilbu povinnú bez rozdielu miesta. Medzi povinné prvky patrí svetlo, reflexné prvky na kolesách a spredu aj zozadu. Pri zlej viditeľnosti je povinné biele svetlo vpredu a červené svetlo vzadu s lúčom, alebo prerušovaním. Niektoré reflexné prvky na bicykli je možné nahradiť výraznými reflexnými prvkami na oblečení cyklistu. Pozor: prilba na hlave, ktorá nie je upevnená a nedrží na hlave je ako žiadna prilba.
- Smerovka: bicykel nemá smerovku, no cyklista má ruky. Posledný piatok sa v Ružinove neďaleko Štrkovca rozhodla cyklistka odbočiť bez akéhokoľvek znamenia a pozrela sa za seba až keď prechádzala stredovú čiaru a počula škripot bŕzd auta za sebou, ktoré zadné koleso bicykla len tak-tak pohladkalo nárazníkom. Niektorým cyklistom by pritom stačilo strhnúť z uší slúchadlá a počuli by autá za sebou, či trúbenie.