Ready Player One

Recenzia knihy: Ready Player One, po prečítaní ako po skvelej hre

Nie, neškatuľkujte túto knihu ako knihu len pre hráčov hier. Urobili by ste veľkú chybu. Ani ako knihu fantasy nadšencov, či sci-fi. Ak dokázala zaujať ľudí, ktorí nikdy nehrali žiadne hry, zrejme bude mať osobitné kúzlo…

Prečítať si knihu, ktorá vo vás zanechá pocit vynikajúcej odohranej počítačovej hry, to nie je každý deň. Potrebujete na to príbeh, ktorý je o počítačovej hre. No zároveň, aby mohol osloviť masy, nesmie byť otrepaným dejom v jedinom hernom svete, ktorý každý pozná. Nie, neškatuľkujte túto knihu ako knihu len pre hráčov hier. Urobili by ste veľkú chybu. Ani ako knihu fantasy nadšencov, či sci-fi. Ak dokázala zaujať ľudí, ktorí nikdy nehrali žiadne hry, zrejme bude mať osobitné kúzlo, ktoré ako herný hráč nenachádzam. Na mňa pôsobí presne to kúzlo, ktorým si vás hra opantá, len čo začne vysvetľovať spojitosť s legendárnymi hrami.

Ernest Cline

Ready Player One je výnimočná kniha, ktorá pochádza od človeka vyznajúceho sa vo svete hier a starej geekovskej kultúre. Sám má vo svojom súkromí DeLorean s úpravou pripomínajúcou lietajúci DeLorean z Návratu do budúcnosti a poriadnu zbierku hier. Hoci sa príbeh knihy odohráva v roku 2044, priam excelentným hromadným spôsobom sa na čitateľa vychrlí rozsiahly svet filmov, seriálov, hudby, kultúry. Hlavne však hier z osemdesiatych, či sedemdesiatych rokov. Nech by sa ktokoľvek snažil akokoľvek pripraviť knihu, ktorá by nebola vyhradená žánrom hry samotnej a zároveň pre čitateľa v roku 2016 má priniesť niečo nadčasové, veľmi by sa natrápil aby splnil to, čo dokázal autor Ready Player One.

Z pohľadu hráča hier a fanúšika filmu

Ako hráč hier som si prešiel aj pôvodné hry, ktoré dnes patria medzi zabudnuté. Priniesli totiž niečo z atmosféry, v ktorej sa dala cítiť rozdielnosť oproti iným hrám. Oživiť tieto hry do knihy sa nedá. Ernestovi sa to podarilo prostredníctvom herného systému OASIS, ktorý spolu so svojim priateľom vyvinuli najskôr ako rozsiahlu online hru. Následne ako neuveriteľný svet virtuálnej reality, ktorý sa postupne zmenil na druhú (takmer) realitu. Tam sa chodia ľudia vzdelávať a zabávať, unikať z reality tej, kde žije ich telo.

V hlade, prachu a špine. Všetky hry a symboly starších knižných, herných a filmových svetov, sa miesia v systéme OASIS a každý si ich môže navštíviť podľa chuti, plniť na nich úlohy a získavať pre svoju postavu body. Áno, v tejto chvíli by to vyzeralo, že celý OASIS je len hrou. No tento rozmer má len ak časť OASISU, kde sú povolené zbrane, či aj kúzla. Iné miesta sú chránené a slúžia bežnej verejnosti.

Úvod príbehu

James Halliday, ktorý bol hlavným konštruktérom OASISu, zomiera. Jeho smrť spustila proces zachovania celej jeho spoločnosti v zotrvačnom režime. V ňom nikto nesiaha na aktíva a spoločnosť funguje naďalej bez zmien. Celému svetu však právnici odvysielajú poslednú vôľu zakladateľa. Zanecháva celú spoločnosť a bohatstvo tomu, čo nájde tri dobre ukryté kľúče vo svete OASIS a odomkne nimi tri brány. Rozpúta tým celosvetové šialenstvo, ktoré niekoľko rokov naozaj ovplyvnilo celý svet a zmýšľanie ľudí. Každý sa púšťa do hľadania Easter Eggu – skrytého veľkonočného vajca, ktorý otvorí nečakanú skrytú cestu ku kľúču. Získať kľúče a celé bohatstvo chce aj nenažraná spoločnosť IOI. Poskytovateľ telekomunikačných služieb s neutíchajúcou túžbou ovládnuť bezplatný OASIS a získať ho pod svoje podnikové impérium.

Po niekoľkých rokoch záujem verejnosti upadol, celé klany a tímy ľudí prahnúcich po kľúčoch nedokázali nájsť žiadnu spojitosť s Hallidayom a žiaden kľúč. Keď sa však každému hráčovi na svete z ničoho nič jedného dňa objaví výsledková tabuľa, na ktorej sa objaví prvé meno, rozpúta sa celosvetové šialenstvo. Celkom neznámy hráč a krátko na to aj meno známej lovkyne, odrazu dostávajú všetky pochybnosti ranu pod pás. Kľúče sú skutočné a niekomu sa ich podarilo nájsť.  Prví úspešní nálezcovia sa chcú pustiť do lovu ďalších postupov v ceste za Easter Eggom, v knihe jasnejšie preloženým ako Zlatým vajcom. Ale Šestkári – agenti IOI označovaní číselným kódom začínajúcim šestkou, sa púšťajú na lov po najúspešnejších nálezcoch, hoci na oko im ide o spoluprácu.

Pocity z knihy Ready Player One

Sú výborné. Pútavá kniha, ktorá si svojho hráča drží a nepustí, najmä ak vie o čom číta, rozpoznáva niektoré symboly a hry. Avšak aj keby neboli niektoré hry známe, stále poskytuje zážitok, pri ktorom sa celá fantázia a absolútna sloboda viaže len na to, že v samotnom svete OASIS vlastne existuje len niekoľko obmedzení. Priestorové, finančné, vedomostné a superadministrátorské limity, kam spadajú aj bezbojové zóny a podobne. Čítate niečo, čo nie je reálne, no vďaka hrám a rôznej zábave je to blízke a akoby dôverne známe.

Starší si môžu zaspomínať na mladšie časy a zážitky z detstva. Filmoví fanúšikovia občas nájdu zmienky na ich filmy a prežívate sem tam scénky odtiaľ. Ste priamo sami lúštiteľom hádaniek a zažívate pocity s ktorými by ste pritom mohli v prípade úspechu prekonať aj šestkárov. Nie tenká kniha, ale zase ani hrubá, sa dá zvládnuť za voľné hodinky počas týždňa. Budete ju však chcieť prečítať celú a je ťažké uveriť, že túto knihu náruživý hráč bude po prečítaní predávať. Je veľmi pravdepodobné, že po nej siahne aj neskôr. Napríklad ak vyplní osobné rezervy v tom, ktoré spomínané filmy a hry si medzitým vyskúšal. Následne dá kniha celkom iný rozmer.

Kniha na Slovensku

Knižka sa na Slovensku dostáva do predaja po prvý krát začiatkom júna 2016. V minulosti sa objavila v Čechách, no bez marketingu, ktorý by ju vystrelil do povedomia hráčov a vôbec cieľovky. Čiže kohokoľvek, kto ocení veľmi rozsiahly príbeh s premyslenými zvratmi. Zároveň šialene napratanými detailmi zo sveta zábavy osemdesiatych rokov. V Čechách však majú tiež novinku, hoci Slovensko predbehli o mesiac. S knihou je aj spojená zaujímavá akcia, ktorá naráža na hádanky v hre – vytvára vlastné hádanky vedúce ku knihám a tie ukrývajú kľúče.

Pokiaľ ste v živote okúsili čo i len dve misie TETRISu a zažili ste úspešný pocit pri získaní HIGH SCORE, máte vysokú šancu oceniť, čo v sebe ukrýva táto kniha. Keď si necháte niekým vysvetliť, na akom princípe fungujú ONLINE MMORPG s levelovaním postavy a zbieraním bonusov po zabití nepriateľa, veľmi hravo pochopíte aj tie bočné odskoky v knihe. Tým máte tú najlepšiu prípravu.