Hardcore Henry, film

Recenzia: filmovú novinku Hardcore Henry štýlom nič neprekoná

Film Hardcore Henry, ktorý sa dostáva práve teraz do kín, sme si pozreli v rámci predpremiéry už v pondelok 18. apríla…

Film Hardcore Henry, ktorý sa dostáva práve teraz do kín, sme si pozreli v rámci predpremiéry už v pondelok 18. apríla a hoci v kinosále zostalo zopár miest voľných, pozornosť prítomných divákov bola naozaj upretá na plátno, pretože pred ich očami sa odohrávali scény, aké možno doteraz nikdy v živote nevideli. Už samotný fakt, že ide o film kompletne nakrútený z pohľadu prvej osoby tak, akoby šlo o počítačovú hru žánru FPS, je hlavným ťahákom a táto línia nie je porušená – drží sa od začiatku do úplného konca. Postava, prostredníctvom ktorej sa na dej a príbeh pozeráte, nevstupuje do vášho zážitku rozprávaním. Nerozpráva, a to je už aj filmom samotným vysvetlené spôsobom, aký každý divák prijme. Hlavná postava totiž nie je človek, ale oživená biotechnológia s obmedzenou životnosťou. Vďaka jej energii, sile a šialenej ceste, na ktorej sa takmer vôbec nezastaví, máte ustavične napumpovaný adrenalín a napnuté nervy v nohách. Hardcore Henry je skrátka ultra akčný film. Miestami zvrátený.

Z príbehu

Všetky ukážky už odhalili úplný začiatok. V nich však nevidieť to ticho a pocity, ktoré zažíva hlavná postava pri prebúdzaní k životu. Kinosála nedýchala, neozval sa ani ten ustavične kašľajúci kýchač, ktorý sedí v každom kine. Henry oživený krásnou blondínkou, ktorá sa predstavuje ako jeho manželka, prežíva prvé minúty svojho života, pričom z toho predošlého si nepamätá nič. Zariadenie však napadne bohatý Akon, ktorý je sám obchodníkom s novými technológiami a žiada si splatiť dlh. Únik je nevyhnutný, no Henry sa tým len dostáva na začiatok svojho rozsiahleho etapového úniku postupne sa meniaceho na záchrannú misiu jeho krásnej manželky. Neúnavne ho pritom sleduje Jimmy, stále novými a novými spôsobmi pomáhajúci priateľ, ktorý ustavične zomiera a ožíva, aj keď v skutočnosti inak, ako by mohlo byť na prvé prečítanie pochopené. Príbeh, ktorý neponúka klasickú filmovú dejovú líniu, ale takmer výhradne hernú. Práve hráči počítačových hier môžu sláviť. Dočkajú sa totiž filmu, ktorý je nakrútený aj s detailmi explodujúcich hláv, rozpáraných hrudníkov a reálnych útokov či účinkov zbraní, a taký tu dosiaľ nebol.

Ruská produkcia, ktorá osloví hráčov počítačových hier

Napriek tomu, že film je uvádzaný v angličtine s titulkami, nemáte pocit, že sledujete ruský film. Sem tam síce zaznie, keď sa Henrymu snažia na ulici pomôcť náhodní okoloidúci, alebo sa nájde niektorá z postáv s ruštinou v ústach, no výborná angličtina je základ. Film už v počiatočných titulkoch zobrazuje spomalené scénky prechodu nápoja čelom, prierez čepele noža krkom… toto asi nebude pre deti. Pre hráčov počítačových hier obrnených situáciami z akčných žánrov to nie je nič nové. Tu však ide o výnimočnú ukážku práce filmárov. Bez toho, aby zabili či zranili akéhokoľvek herca, natočili film, pri ktorom neviete pochopiť, ako to dokázali. Pri štýle nakrúcania z prvej osoby je priam minimálny priestor na výrobu špeciálnych efektov, napriek tomu sa páli ostrými, priestrely rozrážajú hrudníky, zrážajú prilby z hláv, trieštia sklá na márne kúsky a plameňomet spaľuje veci na uhoľ. V takých scénach čakáte herca v hrubom nehorľavom oblečení, ktorý zaskakuje za iného dôležitého. Tu neuvidíte žiaden hrubý odev, ale drsné reálne scény. Granát triešti a zachováva takú spúšť, na akú čakáte.

Pozrite si sfilmovanú hru, nie film o hre

Hardcore Henry nie je počítačová hra, no v mnohom ju pripomína. Spôsob pohľadu, rozhľad, no v konečnom dôsledku aj zážitok, kde všetko vidíte tak, ako hlavný hrdina. Váš zážitok neovplyvňuje jeho reč, ale činy, ktoré vidíte priamo pred sebou. Nadšenec pre akčný žáner si príde na svoje. Nadšenec pre hry tomu možno ani neuverí. Film nápadne pripomína scény z hier, krviprelievanie a presekávanie sa armádou nepriateľov počas úniku z miesta A na miesto B s rozsiahlou prípravou, výzbrojou a taktikou. Keď sa začne zväčšovať počet protivníkov a finálny „boss“, ako sa tomu hovorí v hrách, sa ocitne na heliporte, je to ako scéna priam stvorená na finálny súboj a definitívne skončenie celého deja. Ako správnej hre, ani tejto filmovej podobe potom nechýbalo zaujímavé rozuzlenie a vôbec vo filme samotnom postupné spoznávanie príbehu, ktorý stojí za tým všetkým. Nejde o to, kto a prečo spustil hru na Boha s oživovaním a prerábaním ľudí. Podstatné je, ako tá hra skončí.

Má svoje kvality

Hardcore Henry má mimoriadne kvality. Film, ktorý vznikal postupne s veľmi malým rozpočtom, nie v Hollywoode, ale v Rusku, sa u nás údajne ani nemal objaviť, no záujem ľudí po celom svete zmenil taktiku a tiež postoj filmárov. Nakrútili film totálne nabitý vierohodnou akciou, pri ktorom môžu byť diváci pokojne ponechaní v domnienke, že všetky tie zlomeniny, rozbité autá a domlátení ľudia samotní sú reálni. V tej rýchlosti akoby ani nebol čas na veľké efekty. Veď to, čo sa deje na scéne v Hardcore Henry, musí dať zabrať hneď niekoľkým tímom na niekoľko mesiacov. A keďže sme v ruskom filme, na krátko sa tu objaví tank, nejaký ten vrtuľník a aj originálny humor.
Scény, ktoré nie sú reálne, no majú diváka pobaviť a úspešne bavia, pretože pripomínajú práve scénky z niektorých zábavných žánrov…
Hardcore Henry za návštevu určite stojí. Najmä ak máte naozaj pestré názory na americkú produkciu a nemáte ju s čím porovnať. Medzi ultra akčné filmy zaraďujeme celkovo… teda zatiaľ len Hardcore Henryho. Nie je to nič pre slabé žalúdky a pohodových ľudí.