Bohovia Egypta

Recenzia: Bohovia Egypta plný egyptskej mytológie s dabingom

Bohovia Egypta je nový hollywoodsky film, ktorý môžeme považovať za bohatú mytologickú rozprávku pre dospelých aj deti. Tak ako egyptskú mytológiu…

Bohovia Egypta je nový hollywoodsky film, ktorý môžeme považovať za bohatú mytologickú rozprávku pre dospelých aj deti. Tak ako egyptskú mytológiu nevnímame ako za reálnu, nebude divák vnímať film za reálny. To je jeho slabinou a zároveň silnou stránkou. Hovorí totiž fiktívny príbeh o egyptských bohoch akých poznáme z hieroglyfov a rôznych vyobrazení v starých chrámoch. Jediné spodobnenie týchto bohov sa objavilo v Hviezdnej bráne v 1994 roku s Kurtom Russelom a Jamesom Spaderom. Odvtedy sa tematika objavila len náznakom vo filme Múmia a až doteraz nikde. Egyptskí bohovia prichádzajú s poriadne veľkou silou, plní pozlátka a efektov a diváka ohurujú príbehom, ktorý bude prekvapivo zaujímavý a pútavý.

Bohovia Egypta

V ukážke totiž celá snímka vyznieva všelijak a neoslovuje ľudí, ktorí za film považujú len snímky hlboké a oscarov-hodné. Výsledný film je však nakoniec celkom iným príbehom. Najmä dáva logiku, postupnosť a scenár oveľa väčší význam pri jeho sledovaní. Egyptskí bohovia sú totiž nakrútení pre masy ľudí, ktorí sa chcú baviť, vidieť poriadnu nálož efektov a animácií. Len pár hercov so známou tvárou, no najmä Gerard Butler v negatívnej úlohe mocného Setha, boha púšte, tvorí personálne zloženie filmu. To najdôležitejšie je vo vizuálnej stránke.

Z príbehu

Príbeh hovorí o Starovekom Egypte v čase, keď mu panovali bohovia. Tí, väčší než bežní smrteľníci, užívajú si svoju moc a žijú v harmónii s ľuďmi, aj keď si dobre uvedomujú svoju nadradenosť. Pri korunovácii boha Osirisa sa však k moci dostáva Seth, ktorý Osirisa oslepí a pripravuje o vládu nad Egyptom. Svoj podstatný podiel v príbehu filmu má však aj mladý pouličný zlodej, ktorý miluje krásne mladé dievča a plánuje s ňou ujsť. Útek však prekazí jej smrť a on hľadá cestu, ako ju vrátiť z ríše mŕtvych. Pomôcť mu môže práve Osiris, ktorý žije vo vyhnanstve, slepý a slabý. Mladý zlodej však má pre neho niečo, čo celkom zmení život tohto kedysi významného boha a prinesie aj zvrat v celom príbehu filmu.

Na čo sa bude dať pozerať?

Medzi nami žijú mnohí, čo podľahli kúzlu staroegyptskej kultúry, architektúry, umenia a bohov. Ak takýto záujem niekoho drží aj v roku 2016, dokáže si zo sledovania filmu spraviť doslova sviatok osláv jeho pasie. Do sýtosti si užije egyptské božstvá, ale tiež fascinujúci pohľad na stvárnenie boha Ra a mytologického vnímania sveta. Vo filme sa totiž divák dostáva do alternatívnej reality, v ktorej je vysvetlený vzhľad celého sveta a aj podsvetie vizuálne veľmi zaujímavým spôsobom. Priam až dych vyráža stvárnenie sveta ako plochej dosky, nad ktorou sa slnko posúva ukotvené v reťaziach za člnom najvyššieho. Pôsobivo strašidelne pôsobí aj záhrobie. Film má prekvapivo niekoľko skrytých predností, ktoré sa veľmi ťažko popisujú. Akési tajomno, svet fantázie, ale tiež množstvo prvkov, ktoré sú známe z egyptskej mytológie. Bohyne a ich funkcie a celé to okolo vám dáva oveľa pútavejší význam, keď spoznávate úlohy jednotlivých bohov. Hoci sa v samotnom príbehu objavujú hlavne traja bohovia a jeden smrteľník, ťažko nájdete v celom príbehu a jeho slede miesto, v ktorom by stúpla miera nudy.

Do kina som prichádzal ako skeptik, ktorý od neznámych tvárí hercov vo väčšine úloh a od prehnaného pozlátka nečakal nič svetaborné. Trochu prekážali modernejšie vzhľady interiéru bežnej egyptskej domácnosti, ktorá pred tisícročiami musela vyzerať celkom inak a nepochybne strih šiat musel v minulosti vyzerať inak. Určitých nezrovnalostí by sme našli viac. Egyptské koruny v skutočnosti vyzerali inak ako tie, prezentované vo filme a rozdiely môžeme nájsť aj správaní niektorých ľudí. Lenže rovnako tak môžeme hodnotiť aj Súboj Titanov, Tróju a mnoho iných. Egyptskí bohovia sú hlavne pre mladých ľudí, ktorí chcú poriadnu nálož mytologickej akcie, bojov a litrov nie krvi, ale zlata. A ak sa na vás za roky nalepilo niečo z hieroglyfov, odrazu vás teší, že je vám film tak blízky. Inšpiroval sa známymi motívmi, staroegyptskými božstvami a aj niektorými detailami. Najmä stvárnenie podsvetia má viacero kvalít, najmä ak je celé vytvárané efektami, pretože na toto kulisi neexistujú.
V kinách poteší 3D podoba, ale hlavne prítomnosť českého dabingu, ktorý je pri nových uvádzaných filmoch vzácny. Aj tým je film vlastne prístupný všetkým generáciám.
V kinách od 24. Februára 2016