American Honey

Recenzia American Honey: sfilmovaná drsná realita

Už prvé minúty filmu American Honey svedčia o tom, že nepôjde o americkú klasiku. Divoký film, natáčaný vo viacerých miestach USA…

Už prvé minúty filmu American Honey svedčia o tom, že nepôjde o americkú klasiku. Divoký film, natáčaný vo viacerých miestach USA, kde sa herci a štáb neustále presúvali. Britská režisérka Andrea Arnold spojila 15 mladých hercov, z ktorých väčšina nemala predtým žiadne herecké skúsenosti a vytvorila tak pohľad na dospievanie mladých ľudí, ktorý to v živote nemali ľahké. Zobrazuje tak realitu, ktorá nie je ani zďaleka ružová. Film bol dokonca ocenený na filmovom festivale v Cannes.

american-honey

American Honey, ako cesta plná zážitkov..

Na začiatku tejto road movie môže divák vidieť osemnásťročnú hlavnú hrdinku Star, ktorá sa stará o dvoch mladších súrodencov doslova na pokraji chudoby. Všetko sa zmení návštevou v obchode, kde zbadá skupinku mladých ľudí. Po presvedčivých rečiach Jakea, do ktorého sa neskôr zamiluje, je rozhodnutá vydať sa na cestu s nimi. Tu začína neviazaná jazda dodávkou naprieč USA, kde sa skupinka živí podomovým predajom predplatného časopisov, o ktoré inak nikto nemá záujem. Bývajú v lacných moteloch a vyhľadávajú luxusné štvrte plné boháčov. Star zistí, že táto jazda bude všetko, len nie bezstarostná a veľakrát sa ocitne v krajných situáciách.

Herečka z pláže

Zaujímavosťou filmu je, že hlavnú hrdinku stvárňuje Shia LaBeouf, pre ktorú je práve American Honey  prvou hereckou skúsenosťou. Režisérka túto mladú ženu stretla na pláži. Shia pôsobí vo filme veľmi realisticky, človek jej uverí každú scénu, podáva skvelý herecký výkon. Každý z hrdinov je iný, pritom sú všetci s podobným osudom.

Skutočná realita…

Film nemá vo svojich troch hodinách poriadnu, alebo lepšie povedané klasickú dejovú líniu. Jednotlivé situácie a dni sú pospájané do jedného celku popretkávané tematickými soundtrackmi, ktoré sú zahrnuté priamo do deja. Máloktorý americký film vykresľuje takto skutočnú a tvrdú realitu. Špinu a chudobu, akú pozná aj dnešná Amerika. Deti, ktoré nemajú domov, rodinu a zázemie sú nútené kradnúť a klamať.

American Honey je náročný film na pochopenie s citom pre detail, ktorý si tam už musí nájsť každý sám. Každá veková kategória v ňom zbadá niečo iné. Je plný vulgarizmov, kontroverzných situácií, jednoznačne stojí za pozretie, minimálne donúti človeka zamyslieť sa a byť vďačný za to čo má. Hlavní hrdinovia doslova prežívajú z dňa na deň, prepadajú alkoholu, drogám, jedinou motiváciou je predať čo najviac a zarobiť peniaze. Dá sa dokonca povedať, že zobrazuje mladých, ktorí nemajú zmysel života, ani jasný cieľ. Niekto by mohol povedať, že jednotlivé postavy sú produktom súčasnej doby. Veľmi dôsledne až priam drsne na diváka vyskočí realita. Realita o tom, v akých strašných podmienkach žijú niektoré rodiny svoj život v Amerike, ktorú sme vždy vnímali len prostredníctvom pekných filmov s čistými ľuďmi a domácnosťami, kde ide všetko ako po masle. Realita je iná a tento film sa ju nebojí ukázať.