Act of Aggression

Recenzia: Act of Aggression, po čase slušná RTS stratégia

Act of Aggression, od tvorcov Act of War, Ruse a Wargame, je jednou z najčerstvejších herných noviniek. Po dlhšom čase tu máme slušnú RTS stratégiu.

Act of Aggression, od tvorcov Act of War, Ruse a Wargame, je jednou z najčerstvejších herných noviniek. Cez Steam to chce počkať si pár minút na stiahnutie a potom sa vám otvára pomerne bohatý svet o ktorom ešte budeme čo to počuť. Dostať z nej excelentnú grafiku dokážu stroje s výborným výkonom a grafickou kartou s vlastným názvom. Napriek tomu som si skúsil vychutnať herný zážitok na počítači so slabšou výbavou, notebooku s „no name“ integrovanou grafickou kartou a čuduj sa svete, hoci mierne osekaná grafika, stále dostatočne dobrá na poriadny zážitok.

Act of Aggression

Act of Aggression… S oddielom vpred

Vojenská stratégia si od veliteľa žiada jasné inštrukcie, uvažovanie o postupe a tiež využívaní okolia. Tej si užije každý hráč hneď v niekoľkom slova zmysle. Veliteľom ste vy. Stačí myš, klasika v podobe WASD a zároveň využívať, čo je v blízkosti. Váš oddiel sa samozrejme podľa konkrétnej misie, môže ďalej rozrastať. Potrebuje však prísun kapitálu. To znamená obsadenie banky, alebo iného zdroja zisku. Okolitý svet ponúka vždy budovy, ktoré môžete obsadiť a získať tak výhodnú pozíciu oproti nepriateľovi, ktorý sa ešte len presúva.

Budova je útočisko, ktoré neraz tvorí nutnú súčasť vašej stratégie. Nepriateľ útočiaci z budovy si žiada celú stavbu vyčistiť vojenským oddielom, ale občas na to stačí jediný muž. Napríklad ak odlákate paľbu na iný cieľ. Act of Agression má tri frakcie Kartel, Americkú armádu a Chiméru, tajnú jednotku OSN. Postupne si budete moct vyskúšať každú jednu. Pri každej máte trochu iné vlastnosti a samozrejmer aj technologickú či vylepšovaciu výbavu.

Act of Aggression pc game screenshot

Act of Aggression pc game screenshot

Využívať môžete existujúce, ale aj vybudované budovy zo špeciálnych vozidiel. Tie následne využijete na cvičenie nového vojska, alebo vytváranie nových vozidiel, vylepšení a techniky vôbec. Všetko má svoju logiku a výborný stratég sa vynájde. Je dobré vedieť predvídať a využívať okolie vo svoj prospech. Váš vojenský oddiel môžete liečiť a zabezpečiť tak dlhodobejšie zotrvanie na bojovom poli. Pomáha k tomu napríklad zdravotnícke vozidlo, ktorého rádius okolo zabezpečuje zlepšenie zdravotného stavu. Rádius tu hrá viacero úloh, v rámci určitého okruhu majú vplyv aj iné zariadenia. S rádiusom (toto slovo treba chápať presne tak, čo symbolizuje, čiže okruh okolo) pracuje aj zatýkanie zločincov.

Niečo drobné navyše

Moderná vojna je aj o zatýkaní vojenských zločincov. Aj keď filozof by teraz mohol argumentovať, že vojenskí zločinci na porazenej strane sú vojenskými zločincami, kým na strane víťaznej sú hrdinami, tu potrebujete sem tam zatknúť niektorých previnilcov, pretože nejde o klasickú vojnu. Chápete správne, ak tentoraz bojujete proti terorizmu. Zatýkate zločincov a vypláca sa vám to, pretože za každého jedného získavate odmenu.

Act of Aggression pc game screenshot

Spomínanými vozidlami to pochopiteľne nemôže končiť. Sme vo vojne, hra sa snaží a treba podotknúť že úspešne, vtiahnuť hráča do kompletných bojov so všetkým, čo k tomu patrí. Nechýbajú teda aj tanky, palebná sila, rakety s dlhým doletom a vzdušná podpora s vrtuľníkmi. Veľmi drahá vojenská technika je súčasťou hry a je na vás, ako ju využijete a proti čomu. Aj tu platí, že nepremyslené manévre vás môžu stáť veľa, presne ako v realite.

Act of Aggression pc game screenshot

Misie

Základom hry Act of Aggression je plnenie misií a obstaranie si príjmu. Z príjmu totiž vznikajú posily a technológie. Ak nie je príjem, čakajú váš ťažšie časy v ktorých je nevyhnutné oveľa viac dbať na správnu stratégiu, nasadiť ostreľovačov do bezpečnej vzdialenosti a obsadiť budovy na takých miestach, z ktorých bude dostatočný výhľad aj dostrel na približujúceho sa nepriateľa. Taktika chce premýšľať a možno práve tým si hra získa svojich priaznivcov tak, ako medzi jej prvými hráčmi. Nečakajte žiadneho osamelého jazdca, ktorý si prišiel o výprask. Aj nepriateľ útočí s logikou a premýšľa. Aj preto sa budú niektoré nepriateľské jednotky skrývať za vozidlami. Misie, ktorých môže byť hneď niekoľko v jednej kapitole, sú rôzne.

Od obsadenia miesta, záchrany vozidla, či ďalších úloh. Preskúmajte svet a objavíte osamotené jednotky, ktoré vám budú chcieť za každú cenu uškodiť. Trochu menej prehľadné je pre mňa zatiaľ zobrazenie všetkých jednotiek v budovách. Zabudnutý vojak chrániaci niektorú z budov sa môže o niečo ťažšie hľadať no časom si každý hráč nakoniec nájde spôsob, ako nestratiť žiadnu záložnú posilu oddychujúcu niekde pri okne zabezpečenej budovy. Kde sa dá, tam vám pomôžu vaše vrtuľníky. Už jedna z prvých misií prináša zlyhanie a zničenie vášho kľúčového vrtuľníka. Práve tu začína prvá pekelná situácia tejto hry, ktoré otestuje vašu prípravu a strategické premýšľanie.

Act of Aggression pc game screenshot

Act of Aggression pc game screenshot

Grafika a zážitkovosť

Na svojom notebooku ťažko vytiahnem maximum, čo hra ponúka. S inými novinármi pozdieľané obrázky priamo z hrania dokazujú, že grafika je úchvatná a je zážitkom sama o sebe. Hracie pole s jednotlivými vojakmi si dokážete priblížiť a byť tak priamo na úrovni vojakov a vojenskej techniky bojujúcej v akcii. Detailné vojsko, technika a rôzne mechanizmy nepochybne prekonávajú viacero hier podobného žánru.

V prípade Act of Aggression sa ocitáte v úlohe vodcu a stratéga, ktorý prechádza viacerými lokalitami a miestami sveta. K tomu sa následne viaže aj variácia architektúry a okolia. Pre posilnenie zážitku pred a po boji sa vo svete objavujú aj poškodené vozidlá, stopy na asfalte a zmenu vo vzhľade možno badať aj v architektúre, ktorá je poznačená, alebo ešte zostáva uchránená pred guľkami.

Act of Aggression pc game screenshot

Čo čakáte a dočkáte sa

Od hry podobného žánru, ktorá vám pripomína časy Commandos, má niečo zo Supreme Commander a všetkých klasických RTS stratégií, očakávate, že vás bude poslúchať, budete mať pod kontrolou celé herné pole a sem tam si necháte v budove vytvoriť nejakú tú jednotku podľa surovín. Aj pri surovinách samotných je nutné dozerať na ich zásoby. Pod surovinami je nutné chápať najmä peniaze. Za tie vznikajú ďalšie jednotky. Zatýkanie zločincov je jedným z príjmov, čiže ak sa nedarí nič iné, pomôžu aspoň putá na rukách protivníkov, ktorých zásahy vašimi guľkami celkom nezabili. Od hry tohto typu čakáte, že nebude zbytočne komplikovať prácu pri rozdeľovaní miest.

Kasárne vytvárajú vojakov na RALLY POINT, ktorý si môžete pokojne vybrať kdekoľvek na mape. Rovnako tak môžete jednotky nasadené v budove jediným kliknutím poslať z budovy von. Tlačidlo pre útok, zatýkanie v rámci rádiusu (kruhového výberu oblasti v ktorej sa má daná akcia vykonávať až do dokončenia), či jednoduché pokyny na obsadenie budovy, nasadenie do vozidla. Klikať a rozdávať pokyny premiestnenia a miest určenia môžete pokojne aj kliknutím na minimapu. Ja si na takéto skratky potrpím a ocenia ich najmä tí akčnejší náročnejší hráči.

Čo od Act of Aggression čakáte a nedočkáte sa

Po pravde, veľmi málo krát som hľadal tutorial v hrách, keďže bez zdržiavania som sa chcel dostať do priamej hry. Tým že testovaná verzia Act of Aggression bola len v angličtine, nejde o nijako komplikované slovné spojenia a dá sa hra pochopiť aj bez tutorialu. Čestina je v príprave, čiže bude o mnoho zrozumiteľnejšia pre jazykovo menej zdatných.

Ak by hernej výučbe vývojári venovali nejakú časť mierne by rozšírili ponuku hry, no nakoniec by sa čiastočne zopakovala výučba aj v prvých misiách. Hra nie je veľmi komplikovaná. Zoznámenie s ňou prichádza postupne s prvými misiami a pri pár krát zopakovanom hraní je vám jasné, čo od vás bude chcieť daná situácia. V porovnaní s tým, čo má pre vás hra pripravené neskôr, sú prvé misie naozaj len prechádzka ružovou záhradou.