ZN.SK
bicykel a bicyklovanie

Príprava a údržba bicykla na sezónu: ako postupovať?

Vyťahujme bicykle z pivníc, ak prečkali zimu bez ťažkostí a nestihli si ich privlastniť niekto iný. Cyklistická sezóna je už tu, hoci zatiaľ sa bundám a dlhým nohaviciam nevyhneme…

Vyťahujeme bicykle z pivníc, ak prečkali zimu bez ťažkostí a nestihol si ich privlastniť niekto iný. Cyklistická sezóna je už tu, hoci zatiaľ sa bundám a dlhým nohaviciam nevyhneme. Vytiahnuť bicykel po niekoľkých mesiacoch bez pohnutia, znamená naraziť na niekoľko možných problémov, alebo rizík. Pre náruživých cyklistov je priam až očakávaný rituál otočiť bicykel pred garážou na riadenie a sedadlo, aby ste mali dostupné kolesá, reťaz a pedále. Na balkóne ponechaný bicykel bude mať pochopiteľne oveľa väčšie problémy a riziká vážnych znehodnotení, ako bicykel z pivnice, či garáže. Najšialenejšie je ponechať bicykel po celý čas vonku, čo je tiež na Slovensku celkom možné. Sú medzi nami aj takí, čo vyslobodenie bicykla na jar berú ako obzvlášť ťažkú výzvu a pristupujú k nej z obavami, aká investícia ich čaká. Omladzovacia procedúra sa môže začať.

bicykel a bicyklovanie

Pneumatiky

To najhoršie, čo vás čaká po niekoľkých mesiacoch nebicyklovania je nález bicykla s poškodenými pneumatikami. Pneumatiky dostávajú zabrať pri kolísaní neplôt. Ak ste mali bicykel v pivnici ako stojan ťažších krabíc, nemusíte nájsť poškodené len pneumatiky, ale pokojne aj viacero plastových častí. Riskovať tak jazdu s poškodeným bicyklom je vôbec akokoľvek riskovať. Pneumatiky môžu cez zimu popraskať. Používať ich naďalej je nebezpečné. Do prasklín sa dostávajú nečistoty, či štrk a poškodenie zvyšku bicykla je len otázkou času. Ideálne zazimovaný bicykel je zavesený bicykel. Keď to podmienky neumožnia, aspoň by nemal byť zaťažovaný.

  1. Opotrebovanie: opotrebovaná pneumatika sa prejavuje rovnako, ako pneumatika na vozidle. Ak vidieť žilnatosť, ktorá je prejavom hlbokého zodratia, ďalšiu sezónu už v žiadnom prípade neriskujte. Zodratý dezén tiež predstavuje riziká. Najmä ak pneumatika má dôvody, prečo dezén má, no vo vašom prípade už o dezéne nemožno hovoriť, preč s tým. Praskliny však pokladajte za prejav už úplného zlyhania.
  2. Tlak vzduchu: na jar musíte dofúkať, či chcete, alebo nie. Ideálny tlak zistíte pri dobrom poznaní svojho bicykla rukou, inak tlakomerom. Odporúčané hodnoty nájdete na vonkajšom plášti pneumatiky.

Vidlice

Na kolesách dôležité a často podceňované vidlice môžu byť znečistené prachom. Poškodené vidlice tvoria riziko.

Koleso v ráme

Upevnenie kolesa v bicyklovom ráme je dôležité skontrolovať na začiatku. Kontrolujete, či sa koleso neposunulo bližšie k okraju vidlice, nepremiestnilo, či nie je voľné. Utiahnuť matice, prípadne skontrolovať tesnosť pákových upínačov.

Údržba bicykla, prehadzovačka a reťaz

Reťaz

Nie každý si na to trúfne, no reťaz je prvým zásadným krokom, ktorý si vyžaduje údržba bicykla. Majte po ruke olej určený len na reťaze. Menej skúsení cyklisti to zväčša nechajú na servis, či iných. Ak sa predsa len rozhodnete, myslite na jemné stiahnutie prehadzovačky pri zadnom kolese tak, aby sa vám reťaz uvoľnila a dala stiahnuť.

  1. Preolejovanie: Vyčistite ju buď prípravkom na to určeným, alebo v domácich podmienkach postačí úplné očistenie čistou suchou handrou, ktorú už viac nepoužijete. Reťaz naolejujte opäť odnova ako čistú, pravidelným kvapkaním podľa návodu na jednotlivé očká. Prebytočný olej stiahnite opäť suchou handrou. Ak používate sprej, dajte pozor, aby sa sprej ani v malej miere nedostal na kotúčové brzdy, alebo na iné diely. Holý rám nie je taký problém, ako menšie diely, lanká a ráfiky. Viete, čo by spôsobil olej na brzdách? Určite niečo bolestivé.
  2. Opotrebovaná reťaz: reťaz, ktorá vykazuje známy fyzického poškodenia by sa nemala ďalej používať. Stačí jedno miesto, kde sa reťaz roztiahne o niečo viac a neskôr pôsobí ako časovaná bomba. Pokiaľ sa reťaz priveľmi naťahuje, spôsobuje nákladné problémy. Nesedí vtedy totiž vzdialenosť medzi zúbkami prevodníkov a to spôsobuje ich poškodzovanie. Výsledkom je oveľa väčšia škoda, ako cena novej reťaze.
  3. Nečistoty: špinavý bicykel síce koncom jesene umyjeme, oprášime, či blato odpadne aj samo. Z reťaze však mnohí neodstránia nečistoty nachytané už v prvý deň používania a tak sa nemožno čudovať, že je najzanedbávanejšou časťou bicykla. Zväčša len preto, že je mastná. Príliš znečistenú reťaz vyčistite kefou a saponátom, najlepšie aj s odmasťovacím účinkom. Veľmi dobre vysušenú reťaz následne preolejujte.

Prehadzovačka

Prechadzovačka sa čistí komplikovane. Čas venujte hlavne kladkám a zubom. Použite kartáčik, prípadne saponát. Ak chcete byť precízny, prejdite absolútne celú plochu. Ložiskám a zubom doprajte ošetrovací olej určený na reťaze a prebytočný olej stiahnite suchou handrou. Prehadzovačku na riadidlách nemusíte nijako rozoberať a prerábať.

Brzdy

Brzdy sú pomerne dôležitou súčasťou bicykla. O dôležitosti je ťažké polemizovať, no nedá sa poprieť, keďže ide o nevyhnutnosť. Dôležité je však vedieť, ako veľmi dôležité je myslieť na ich údržbu. Keďže poznáme dva brzdné systémy vo svete bicyklov, pristupujeme k nim obom odlišne.

  1. Čeľusťové – ráfikové brzdy s brzdnými gumičkami: na bicykloch s ráfikovými brzdami dochádza k najrýchlejšiemu opotrebovaniu bicykla práve tu. Brzdné plôšky sa obrusujú. Môžu mať zvýraznenú hranicu, po ktorú môžete bez problémov brzdy používať. Po jej dosiahnutí už riskujete. Odporúča sa ich výmena, no zvláda ju aj menej skúsený opravár vlastného bicykla. Nezodraté ráfikové brzdy veľkú údržbu nepotrebujú. Chce to len udržiavať ráfik v čistote a vyhýbať sa olejovaniu bŕzd na brzdnej ploche. Týmto nezmyslom zrušíte bicyklu schopnosť brzdenia. Cena nového páru ráfikových bŕzd na jedno koleso je od šiestich eur vyššie.
  2. Kotúčové brzdy na bicykli vyčistíme a opätovne natrieme tekutinou určenou na brzdové platničky. Pravdou je, že na kotúčové brzdy je dobré pozrieť aj v priebehu roka. Najmä pri jazde v rôznych podmienkach, v daždi a vôbec v opakovaných striedavých podmienkach.Vo všeobecnosti vám však bude každý odporúčať brzdové kotúče skontrolovať odborníkom, či servisom.

Lanká a bowdeny

Lanká spájajú prehadzovačku na riadidlách so systémom prevodov pri zadnom kolese, ale tiež prepájajú brzdy z rúčok a brzdné jednotky na kolesách. Keď sú veľmi suché, na jar často vysušené, práca s nimi ide z tuha. Tuhé stláčanie bŕzd vytvára riziká nedostatočného brzdenia a tuhého pracovania prehadzovačky tiež. Lanká sa pohybujú v bowdenoch, plášťoch, v ktorých by pritom mali prechádzať hladko. 30 metrový brzdový bowden sa dá kúpiť už od 14,40. Vzhľadom na spomínaný pohyb v bowdenoch, ktorý by mal byť hladší je dobré lanká vytiahnuť, premazať olejom, prebytočný olej stiahnuť handričkou a lanká vrátiť do bowdenov na pôvodné miesto. Vzhľadom na zloženie z vlákien, dochádza k rozstrapkaniu, či dokonca popraskaniu niektorých laniek. Takto mechanicky poškodené lanká by sa nemali používať. Výmena laniek nie je úplne jednoduchý úkon. Meniť by ste ich mali raz za dva až tri roky.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu