ZN.SK
Okuliare Oakley

Oakley Prizm, hrdé lyžiarske okuliare, plodom vedeckého výskumu

Aj výrobcovia športových potrieb občas potrebujú profesionálny vedecký výskum. Pri vývoji ich okuliarov triedy Prizm sa pozreli na oko, ľudský mozog a potom na výskum svetiel na horách. Až to prinieslo vytúžený výsledok.

Aj do vývoja športových potrieb sa investujú nemalé sumy. Do vývoja tých lepších sa zapájajú vedecké tímy a odborníci na úrovni plnohodnotného výskumu. Nuž a občas sa vďaka tomu podarí pretlačiť inovácie aj do bežného predaja. Príkladom je výrobca pracovných ale hlavne športových okuliarov Oakley, ktorý sa pýši technológiou známou pri armádnych okuliaroch a nemusíte vstúpiť do armády, aby ste ich mohli používať. V Oakley na vývoji okuliarov pracovali necelých 15 rokov, než docielili v bežnom predaji dostupnú technológiu už viac ako rok známu pod menom PRIZM.

Okuliare Oakley

Veda pre prácu aj šport

Dôvodom, prečo ide o zaujímavosť, môžeme nazvať iný sled skutočností, ktoré stáli za vývojom. Na začiatku sa nevytváral priehľadný materiál a netvaroval na tvár, ale ako prvý bod bol výskum ľudského oka a mozgu. Poznanie komunikácie oka a mozgu však nemohlo prebiehať bez ďalšieho bodu. Nasledoval rozsiahly výskum svetla na horách a všade tam, kde športovci takéto okuliare využívajú, pomocou vysoko-spektrálnych kamier a ich záznamov. Aj podľa toho namiešali absorbčné látky a farbivá na sklo, podobne, ako to robia aj mnohí iní výrobcovia okuliarov. Pri vývoji sa podarilo nájsť farbivo s úzkymi absorbčnými vrcholmi v spektre farieb, ktoré malo rovnaké vlastnosti ako svetlo pri výskume priamo v teréne. Výskum oka potom odhalil, že ľudské oko je citlivé na detaily vo veľmi špecifickej modrej a oranžovej farbe. Pri lyžiarskych okuliaroch s touto technológiou sa dá pracovať s týmito farbami osobitne od ďalších farieb. Obe z nájdených farieb môžu zvýšiť a ostatné vyfiltrovať.

Športovci aj výrobca získali

Oakley ponúkli okuliare aj vrcholovým športovcom na vyskúšanie. Takýto darček dostala známa lyžiarka Lindsay Vonnová, ktorá ako prvá otvorila oči vývojárom okuliarov pre profesionálnych lyžiarov informáciou o zatvorených očiach. Tí totiž nevedeli o tom, že rýchly lyžiar prechádzajúci po zjazdovke z miest pod stromami na svahy osvetlené priamym slnkom, občas musí zatvárať oči, aby sa jeho oko rýchlejšie prispôsobilo zmenám. Obe strany si všimli, že prvé testovacie okuliare tento problém a potrebu zatvárania očí rušia. Výrobcovi a jeho marketingu sa v rovnakom čase darilo osloviť aj mnohých snowboardistov známych mien, ktorých používanie okuliarov spravilo potrebnú reklamu.

Prizm Oakley viditeľnosť

Ako je vidieť aj na priloženej grafike, tvarovanie bieleho svahu má oveľa lepšiu viditeľnosť pri dobrom skle. Rozdielnosť vidieť, hoci jasný sneh by ju inak znemožňoval.

Stoja dve stovky
Nejde o jedny okuliare, pre lyžiarov je ich hneď niekoľko, ktoré sa odlišujú vonkajšou odlišnou farbou skla, alebo farbou sťahovacej gumky. Stoja dve stovky eur, čo je cena nedostupná pre bežného slovenského lyžiara. Tvorí ju nepochybne nákladný výskum a kvalita, čo však na druhej strane prináša úžitok v kvalite výhľadu pre lyžiarov a snowboardistov, prípadne aj v ďalších vlastnostiach a pri svetelných skokoch počas zjazdu. Okuliare pritom hrajú svoju dôležitosť medzi snowboardistami, ktorí letia vzduchom a v saltách vo vyššom pomere, než iní. Proti slnku aj od neho sa otáčajú hneď niekoľko krát počas výskoku.

Cena v rozmedzí 199 do 209 EUR je v ponuke na TopSki.sk
Inšpiráciou k článku bola snaha nájsť zaujímavosti aj medzi okuliarmi. Prekvapivo je ich ešte niekoľko.

Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu