ZN.SK
Filmovanie a komparzisti

Komparz a komparzisti: príležitostný zárobok, či cesta k sláve

Komparz. Tým slovom nazývame všetko to, čo film robí živým filmom vďaka ľuďom v pozadí a zábavné šou naozaj zábavnými. Ako sa stať komparzistom a čo tým vlastne ľudia sledujú?

Komparz. Tým slovom nazývame všetko to, čo film robí živým filmom vďaka ľuďom v pozadí a zábavné šou naozaj zábavnými, keďže počuť smiech a potlesk. Nejeden komparzista oslovil filmárov a dostal viac ako len úlohu okoloidúceho po chodníku. Komparzistom sa dá stať veľmi rýchlo, občas len náhodou.

Filmovanie a komparz hercov

Stačí byť v pravom čase na správnom mieste. Pojem, ktorý pomenúva vedľajšie úlohy vo filme s najmenším významom  skrátka v sebe zahŕňa všetkých tých, koho názor v tej chvíli nie je dôležitý a jeho prítomnosť slúži len pre potreby réžie. Neraz sa nerozlišuje, či ste sa objavili v tridsiatich záberoch, alebo ani v jednom. Ak ste pozvaným komparzistom, dostávate často rovnakú odmenu, ako ten kamerou už presvietený.

Čo je to komparz?

Za komparz považujeme všetko obecenstvo vo filmoch, ktoré tvorí masu verejnosti. Ľudia na chodníkoch, v uliciach, v autobusoch, či vlakoch. Okolití ľudia v lietadlách v scénkach nakrúcaných vo vzduchu. Vo vojenských ťaženiach sú to stovky mužov oblečených do kostýmov uniforiem, v tínedžerských filmoch sú to všetky deti prechádzajúce sa po chodbách školy, skandujúce v hľadisku štadióna a podobne.

Filmovanie a komparz hercov

Len výnimočne sa použijú zábery skutočných ľudí a podujatí. Skôr sú ľudia posadení cielene. Musia vedieť reagovať na príkaz réžie, kedy sa ako tváriť, kedy tlieskať, alebo vyskočiť nadšením z výsledku na hracom poli. Každý jeden človek je tam zaplatený od toho, aby poslúchal a dopomohol k vytúženému výsledku. Nezabúdajme, že komparzisti sú najčastejšie súčasťou dokumentárnych filmov a rekonštrukcií udalostí do záberov. Najmä udalostí historických.

Ako sa stať komparzistom?

Byť komparzistom môže byť v našich končinách len koníčkom. Uživiť nedokáže pravidelne ani profesionálnych komparzistov v Hollywoode. Platení tlieskači, náhodné nohy po chodníku a tváre v publiku, sú odkázaní na príležitosti. V jeden deň sa môže nakrúcať niekoľko filmov, šou a niekoľko týždňov môže byť celkom hlucho. Základom, ako sa dostať pred kamery, je registrovať sa do agentúr, ktoré použijú vašu tvár a vaše údaje v prípade potreby buď konkrétnej postavy, alebo hromadne v rámci akcie podľa bydliska, veku a dostupnosti. Každá agentúra má svoje podmienky a tiež príležitosti, na ktoré komparzistov pozývajú.  Pripraviť sa musíte na to, že od prvého momentu ste svojim spôsobom mäso na predajnom pulte, ktoré si zákazníci budú môcť obzerať, ak im práve nejde o vyslovene konkrétny typ tváre a údajoch. Veď pre tlieskanie v obecenstve stačí, že máte okienka bydlisko a dostupnosť vyplnené hodnotami „Bratislava“ a „okamžite“.

Agentúry:

Niekoľko agentúr, ktoré sa venujú náborom do filmových castingov alebo len vyhľadávaním tvárí do komparzu. V zozname sa nachádzajú aj agentúry venujúce sa hostesingu.

Zábavné a talentové šou vám za tlieskanie zaplatia

Mnoho agentúr, ktoré združujú nadšencov pre tlieskanie a ukazovanie tváre, majú rozsiahle databázy ľudí určených ako komparz. Skontaktujú sa s nimi a pozvú na zábavné šou. Milujem Slovensko sa môže nakrúcať aj niekoľko krát a niekoľko dielov v jediný deň. Prestriedajú sa ľudia a ide o celkom iné publikum. Dobré vedieť, Aj múdry schybí, Všetky známe talentové šou. Všetky televízne predtáčané programy, ktoré potrebujú potlesk, výskanie a šťastné krásne tváre, využívajú zaplatených ľudí, ktorých odmena sa počíta od 15 EUR do 30 EUR za jedno vystúpenie. Samozrejme, záleží od šou. Výsledkom je, že televízia dostane mladého človeka, ktorý je šťastný z prítomnosti na známom formáte, a ešte aj získa odmenu. Nie každý komparzista si napríklad uvedomuje, že tieto odmeny taktiež spadajú pod daňové priznanie. A za rok to môže byť slušná suma. Podpisuje zmluvu o mlčanlivosti, zmluvu o umeleckom výkone a ťažko sa stretnete s prípadom, kedy fungujete bez akejkoľvek zmluvy.

Situácie, ktoré komparz pozná

  • Zahrať si vo filme môžete úlohy, ktoré môžu byť proti srsti, avšak vtedy filmárov skôr nahneváte. Pre filmárov a platí to naozaj o väčšine režisérov a pomocných režisérov, je komparzista niekto, koho meno nepotrebuje vedieť. No Name postava, ktorá sa nedostane do titulkov, prípadne česť výnimkám, je len na doplnenie a vyplnenie dier, alebo potrieb.
  • Nečum do kamery. Jedno zo základných pravidiel, ak už nič iné od teba nechcú, len to aby si stál a tváril sa „akože naozaj niečo robíš“. Čiže ak v Búrlivom víne potrebujú náhodných hostí v reštaurácii, naozaj sa rob, že piješ, alebo sa zhováraš. No nesmej sa na tom, že hoci sa rozprávate, z úst vám nevychádza ani slovo… Kto odčíta z pier komparzistov, sa neraz pobaví. Sem tam totiž tie ich rozhovory a hra na bežnú komunikáciu odhalia pery a aj monológ „kecám, kecám, rejža kázal kecať, tak sa tu hrám, že kecám, ale je to totálne o hubu, som hladný, chcem ísť domov, nebaví ma to tu, dal by som si hambáč…“
  • Zdržiavanie sa dlho na pľaci znamená zdržiavanie sa v rovnakom kostýme a o hlade. Ak náhodou potrebujete sprchu, na záchod, alebo najesť, občas pre zaneprázdnenosť štábu nebude nikoho zaujímať, že národný umelec nemá žiadne nároky, no komparzista má problém. Fakt, že niekedy je filmár na vás odkázaný, sa nedozviete, pretože vtedy stúpne riziko väčších nárokov danej postavy… Keď chýba komparzista, zaskakujú osvetľovači, režiséri a iný pomocný personál. Keď zmiznete ako komparzista vy, nečakane niekam do tramtárie, to dusno na pľaci má potom jasné meno. Počuť ho v megafóne a možno aj s nadávkami.
  • Bacha, ak kvôli vašej chybe opakujú záber a ešte k tomu s váženým hercom, nenaštvete len filmárov, ale aj daného herca, aj toho vedľa… vlastne všetkých.

Recyklácia komparzu ničím neobvyklým

  • Úsporné programy niektorých štábov, ako môžeme vtipne nazvať spôsob recyklácie komparzistov, umožnia používať tých istých na rôznych miestach. Chce to len viacero odevov, pokrývok hlavy, kombinácie spoločníkov, či predmetov v rukách a divák je aj tak pozornosťou priťahovaný inam, ako na tváre a podobnosti ľudí v záberoch. Aj mohutné vojská neraz vytvoria z niekoľkých chlapov a počítačom, alebo len správnym uhlom kamery znásobia ich účasť na bojovom poli. Že vo finále beží z kopca Jožo s Petrom, Ivanom aj Janom na vojakov oproti, medzi ktorými je presne ten istý Ivan a Jano a nakoniec sa v niektorých záberoch bijú Jožo s Ivanom a Jano s Petrom, sú celkom bežné a dokazujú, s akou vynaliezavosťou sa často pracuje.

Nakoniec do najdôležitejšie: postup

  • Z komparzistu sa dá vybojovať lepšie miesto, či vedľajšia úloha. Stačí len, že si štáb všimne vašu nápomocnosť. Ak sa náhodou podarilo získať šancu ukázať čo je vo vás, pozornejší filmár si to všimne. Ak by sa vám podarilo to, čo komparzistovi Jessiemu Heimanovi, potom je o dôvod, prečo sa pustiť hneď teraz do komparzu, navyše.
  • Podstatný dôvod, prečo to ľudia chcú a robia to, je fakt, že sú súčasťou niečoho veľkého. Ich tvár bude večná. Do chvíle, než sa bude film premietať, púšťať a niekto bude vedieť, že tam to ďaleko v rohu ste práve vy… Nakoniec môže zostať dôvod najväčší, ktorý si strčí do vrecka všetky ostatné. Byť pri nakrúcaní znamená nechať sa zraziť na zem slávnym hercom, ste tým, čo kráča vedľa neho, ste členom jeho filmovej bandy, sedíte v rovnakom autobuse, alebo len v rovnakej jedálni. Pri väčšom šťastí sa s ním stretnete, prehodíte pár slov a spravíte si fotku.
Mohlo by zaujímať tiež:

Tomáš

Tomáš
Šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.



Inzercia

Inzercia

Online kníhkupectvo BUX.sk

Sleduj nás na sieťach

Nájdete nás na Facebooku aj Youtube

Zatvoriť reklamu
Zatvoriť reklamu