Kedy je Black Friday - Čierny piatok a ako a kde vznikol? - ZN.SK

Kedy je Black Friday – Čierny piatok a ako a kde vznikol?

Takzvaný čierny piatok je pomerne známy pojem. Zväčša ho aj v našich končinách označujú obchody jednoducho BLACK FRIDAY. Jedna z tých príležitostí, pri ktorej si každý anti-americký človek dupne nohou, pretože má argument, aj keď sám neraz v takomto výpredaji nakúpi. Ide už o zaužívanú tradíciu z poza Atlantiku, kde vždy počas štvrtého piatku v novembri vypukne mánia nakupovania. V tento deň pritom možno pozorovať dva pohľady. Ten zo strany obchodníka a zo strany zákazníka.

Prečo ten názov „Čierny piatok“?

Ako vzniklo pomenovanie čierny piatok? V skutočnosti nemal nič spoločné s nakupovaním ako takým. Pojem vznikol vo Filadelfii, kde sa stal pomenovaním obdobia po Dni vďakyvzdania a počas nákupných zliav. Pomenovali ho hlavne v tlači a televízií aj na základe policajných štatistík zápch, nehôd a dopravných kolapsov v mestách spôsobených hromadnými nákupmi. Po čiernom piatku samozrejme nasledovala čierna sobota, rovnako tak problémová, najmä v amerických štátoch, kde nedostávali zamestnanci od zamestnávateľov voľno. Zľavy najčastejšie pokračujú až do Bieleho pondelka, ale viac sa používa výraz Cyber Monday. Tento názov vznikol ako marketingový ťah portálu Shop.org s ktorým uvádzali tento deň ako najvyťaženejší pre online obchody, keďže mnohí ľudia sú aj tak počas Black Friday a Black Saturday plne vyťažení prácou, alebo presunom od rodiny po oslave Vďakyvzdania.

Black Friday ako sviatok nakupovania

V prenesenom slova zmysle sviatok je to preto, že existuje len jeden čierny piatok v kalendári obchodníkov, aj nákupov chtivých ľudí. Black Friday totiž prináša možnosť nakúpiť lacno, o to viac príhodné, keď je to pred Vianocami. Z televízie sú nám známe obrázky z nákupných centier. Hoci sa v amerických mestách nachádzajú možno len dve, či žiadne miesto s ohlásenými brutálnymi zľavami, všetky médiá upierajú objektívy na prvých vyčkávajúcich a samozrejme aj na regály s tým najlacnejším propagovaným výrobkom, zväčša s najväčšou krabicou. Médiá tak majú uzatvorené spolupráce s daným obchodom z čoho má televízia, či tlač úžasné snímky ľudí a obchod reklamu. Zväčša títo novinári majú vopred dohodnuté miesta pri otváraní, aby mali dobré snímky a zábery. Predsa si nedajú zničiť fotoaparát či techniku za 2 000 až 20 000 dolárov v tlačenici na začiatku. Pochopiteľne, že sami majú nejaký ten televízor v takto dobrej cene schovaný pod pultom.

Protiamericky založení ľudia si tak prichádzajú na svoje a po celom svete sa potom tešia zo šialenstva, ktoré vypukne pri dverách a následne pri regáloch. Šialený konzum? Skôr dobre pripravený marketing. No zároveň súčasnosť. Na Black Friday totiž čakajú aj v našich končinách. Hoci v skutočnosti nie sú všade a vždy zľavy markantné, Black Friday je hlavne príležitosť. V zahraničí, aj u nás.

Príležitosť na online nákupy

S heslom Black Friday sa dá nájsť viacero obchodov aj na Slovensku, ktoré sa pripravujú na nával ľudí. Black Friday je však zároveň príležitosťou na výhodnejší nákup, ak si inokedy nemôžete dovoliť nakúpiť kredity do online služieb. Je celkom možné, že ste doteraz čakali na príležitosť kúpiť si kredity do fotobanky. Aby sme my mohli využívať vlastné fotografie ak tomu aj niektoré z profesionálnych, potrebujeme nakúpiť práva a licencie. Aj rôzni obchodníci vedia v tomto čase nakúpiť dizajny, systémy, online šírené aplikácie, ktoré zareagujú. V rôznych obchodoch sa objaví Black Friday, čo znamená šancu získať viacero kníh, DVD, licencií, produktov, zásob za menej. Kritizovať Black Friday sa dá naozaj ľahko. Vyhnúť sa však nákupom v nich je už ťažšie. Dnes si totiž dokážeme za peniaze kúpiť všetko, aj zdravie aj šťastie. Každému ku šťastiu chýba niečo, nech už to znie akokoľvek. A to niečo sa občas dá kúpiť aj lacnejšie. Z nakupovania tak netreba mať zlý pocit. Ak je vec potrebná a očakávaná, hor sa do toho. To najhoršie čo môže Slovák spraviť, je na nákup si požičať. Akákoľvek zľava už následne nie je zľavou, ale skôr výraznou šancou na nezabudnuteľný a bolestivý prešľap.

Black Friday ako prázdne heslo?

Jediné heslo je známkou toho, že môžete výhodne nakúpiť. Black Friday je novodobé heslo, ktoré priláka a veľa krát úspešne. Na druhej strane je celkom bežné zneužívať takéto symboly a heslá aj pre prilákanie k celkom bežným, či nevýrazným zľavám. Najhorší obchodníci sú tí, ktorí nádherné zľavy podmieňujú rôznymi nákladnými nákupmi a ponúkajú niečo, čo v konečnom dôsledku ponúka niečo ešte drahšie. Príkladom Black Friday s reálnymi zľavami môže byť pár dňová akcia kníhkupectva Bux.sk, kde dali do ponuky viac kníh za jediné euro. Na akciu láka v týchto dňoch aj Mall, Alza, hipsterov Hej.sk, Jysk a mnoho iných obchodných sietí. Aj v prípade Mall ide o výrazné akcie.

Tomáš, šéfredaktor magazínu ZN.SK, nadšenec pre Slovensko, jeho kultúru, zaujímavosti historické aj nehistorické, svet ako taký, aj vedu a techniku. Zaujíma ho viacero oblastí, svetové kuriozity, rekordy, aj cestovanie. Aj preto sa snaží o tvorbu nevyhradenú len na jednu oblasť.

Pokračovaním návštevy webstránky súhlasíte s používaním Cookies podrobnosti

ZN.SK používa Cookies

Magazín ZN.SK k svojmu fungovaniu využíva reklamné plochy, ktoré môžu pracovať so súbormi cookies. Súbory cookies v konečnom dôsledku používa, pretože nemá na výber. Dnes takmer všetky stránky používajú Cookies. Cookies sú súbory, v ktorých sa nachádzajú údaje o vašich záujmoch, orientácii na určité konkrétne oblasti záujmov, vekovú kategóriu a tiež umožňujú reklamným plochám zaistiť relevantnú reklamu aj k pohlaviu. Tieto stránky neuchovávajú osobné údaje o Vašej osobe, žiadne citlivé údaje súvisiace s adresou, heslami, alebo ďalšími prístupovými údajmi do stránok, zabezpečených prostredí a podobne. Zberom cookies nedochádza k zachytávaniu hesiel, ani osobnej komunikácie. Využívať ich môže Facebook, Google, alebo mnoho iných systémov.
Toto hlásenie a upozornenie vyplýva z povinnosti európskych zákonov upozorňovať na zber a čítanie Cookies. Internetom nazvaný zákon ako absurdný, ukladá povinnosť portálom upozorňovať na zber cookies, ktorý je pritom bežnou súčasťou online práce s počítačmi viac rokov.
Používanie cookies najlepšie definuje prehlásenie samotného Google:

Ako používa spoločnosť Google súbory cookie


Cookie je krátky textový súbor, ktorý do prehliadača odosielajú navštívené webové stránky. Webovým stránkam umožňuje zapamätať si informácie o vašej návšteve, napríklad preferovaný jazyk a ďalšie nastavenia. Ďalšia návšteva stránok tak môže prebehnúť ľahšie a môže byť produktívnejšia. Súbory cookie sú dôležité. Bez nich by bolo prehliadanie webu oveľa zložitejšie.

Súbory cookie používame na množstvo cieľov. Používame ich napríklad na ukladanie vašich predvolieb bezpečného vyhľadávania, na výber relevantných reklám, na sledovanie počtu návštevníkov na stránke, na zjednodušenie registrácie do nových služieb a na ochranu vašich údajov. Pozrite si zoznam typov súborov cookie, ktoré Google používa, a prečítajte si o tom, ako spoločnosť Google a jej partneri tieto súbory cookie používajú v inzercii. Naše pravidlá ochrany osobných údajov vysvetľujú, ako chránime pri používaní súborov cookie vaše osobné údaje a iné informácie.

Zdroj a kompletné vysvetlenie na: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Zatvoriť

Viac:
skupina Underworld
Underworld vydali nový album, premiéra bude na festivale NEON

Star wars battlefront
Očakávaná hra Star Wars Battlefront vychádza už v novembri

Inuiti, eskimáci
Eskimáci nemajú 50 výrazov pre slovo sneh, ide o omyl

Zavrieť